یکی از مشکلات استخراج بیت کوین، مسئله تأمین انرژی آن است. به‌صورت کلی استخراج بیت کوین با حل مسائل ریاضی و اثبات کار انجام می‌شود.

یکی از مشکلات استخراج بیت کوین، مسئله تأمین انرژی آن است. به‌صورت کلی استخراج بیت کوین با حل مسائل ریاضی و اثبات کار انجام می‌شود. انجام این محاسبه‌ها به انرژی بالا و پردازش قوی نیازمند است. حتی زمانی که از پردازنده‌های قوی برای ماین بیت کوین استفاده می‌کنید، تأمین انرژی آن کار آسانی نیست. جدای از هزینه‌ها، بحث محیط‌زیست و آلایندگی حاصل از مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین نیز نگران‌کننده است. استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی راهکاری است تا بتوان ارزهای دیجیتال را هم با انرژی تجدیدپذیر استخراج کرد و به محیط‌زیست آسیب نرساند.

مزایا و معایب استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی

استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی می‌تواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد در مناطق گرم زندگی می‌کنند که بیشتر روزهای سال آفتابی است.

بااین‌حال این روش هم مزایا و معایب مخصوص خود را دارد و اینطور نیست که تمام ویژگی‌های آن مثبت باشد. برای مثال، با اینکه انرژی خورشیدی پاک است و پس از نصب پنل‌ها دیگر هزینه‌ای برای انرژی پرداخت نمی‌کنید، هزینه اولیه برای خرید پنل‌های خورشیدی بالاست و کار ساده‌ای نیست.

مزیت دیگر استخراج بیت کوین با انرژی پاک، اثر مثبتی است که بر محیط‌زیست دارد. استخراج بیتکوین و ارزهای دیجیتال نیازمند انرژی زیادی است و این انرژی زمانی که از منابع غیر تجدید پذیر مانند نفت و گاز تأمین می‌شود، اثرات منفی بزرگی برای محیط‌زیست دارد. در نتیجه استفاده از پنل خورشیدی ضمن جلوگیری از آسیب بیشتر به محیط‌زیست، باعث کاهش آلودگی هوا و دیگر آلودگی‌های اکوسیستمی می‌شود.

عیب اصلی پنل‌های خورشیدی برای استخراج ارزهای دیجیتال، متغیر بودن میزان الکتریسیته تولیدی توسط پنل‌ها بسته به شرایط آب‌وهواست. یک دوره آب‌وهوای غیر آفتابی یا بارانی می‌تواند کاهش جدی در میزان برق تولیدی ایجاد کند. فرایند استخراج ارزهای دیجیتال پیوسته است و برای سوددهی، شما باید بتوانید ۲۴ ساعته به انرژی لازم برای پردازش‌های کامپیوتری دسترسی داشته باشید. شب‌ها و روزهای غیر آفتابی می‌توانند باعث کاهش توان استخراج و در نتیجه بازدهی کمتر شما شوند.

اشکال دیگر استفاده از پنل‌های خورشیدی، بازگشت سرمایه اولیه طولانی است. برای اینکه بتوانید هزینه‌های اولیه نصب پنل‌های خورشیدی بازپس بگیرید، باید چندسال متوالی به استخراج بیت‌کوین بپردازید. همچنین این استخراج باید در مقیاس بزرگی باشد تا هزینه‌ای که برای پنل‌ها شده است منطقی و اقتصادی محسوب شود.

بیت کوین با پنل خورشیدی به‌صرفه است؟2 1024x536 - استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی به‌صرفه است؟

به چه میزان انرژی خورشیدی برای استخراج بیتکوین نیاز است؟

فاکتورهای زیادی روی این مسئله اثرگذار هستند که شاید مهم‌ترین مسئله، وضعیت آب‌وهوایی منطقه شماست. اگر روزهای آفتابی در سال زیاد باشند، به‌صورت کلی می‌توان یک تخمین زد: هر ریگ استخراج بیت کوین، بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ وات مصرف انرژی دارد. برای هر ریگ با این اندازه از مصرف انرژی باید ۱۰ پنل خورشیدی با توان متوسط ۳۰۰ وات تهیه کرد. به عبارتی برای ۱۰ ریگ استخراج، شما نیاز به ۱۰۰ پنل خورشیدی دارید تا انرژی لازم را فراهم کند.

به عبارتی اگر بخواهید یک مزرعه استخراج بیت کوین داشته باشید، جایی که بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ریگ بیت کوین فعال هستند، باید حدود ۵ هزار تا ۱۰ هزار پنل خورشیدی با توان متوسط هر کدام ۳۰۰ وات خریداری کنید.

قیمت استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی

در بخش قبلی یک تخمین از میزان پنل خورشیدی موردنیاز برای یک ریگ، ۱۰ ریگ و یک مزرعه استخراج بیتکوین داشتیم. حالا اگر بخواهید هزینه کل را حساب کنید، باید بدانید که قیمت یک پنل خورشیدی با توان متوسط ۳۰۰ وات، برابر با ۱۸۴ دلار (با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌شود یازده میلیون تومان) است.

برای یک ریگ استخراج بیت کوین، هزینه ۱۰ پنل خورشیدی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان و برای یک مزرعه با ۵۰۰ ریگ استخراج، باید ۵۰۰۰ هزار پنل با قیمت ۵۵ میلیارد تومان تهیه کنید!

مقایسه قیمت استخراج بیت کوین با برق صنعتی و برق خورشیدی

برای اینکه درک درستی از اختلاف قیمت بین استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی و استخراج با برق معمولی داشته باشید، بیایید نگاهی به تعرفه قیمت برق در ایران داشته باشیم.

تعرفه مصرف برق برای دسته‌بندی سایر مصارف، ۷۲۷ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. اگر مصرف برق هر ریگ را ۱ کیلووات در ساعت حساب کنیم، هر ریگ در ۲۴ ساعت ۲۴ کیلووات ساعت و در یک ماه ۷۲۰ کیلووات ساعت مصرف برق دارد.

برای ۱۰ ریگ، هزینه مصرف برق ۷۲۰۰ کیلوواتی ماهانه برابر با ۵ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان می‌شود. برای یک مزرعه استخراج با ۵۰۰ ریگ، این هزینه به ۲۶۱ میلیون تومان می‌رسد.

برای مقایسه بهتر به جدول زیر توجه کنید. در این جدول قیمت هزینه اولیه تخمینی برای استخراج با پنل خورشیدی و هزینه سالانه استخراج با برق (تعرفه آبان ۱۴۰۲، دسته سایر مصارف) در نظر گرفته شده است. هزینه مالیات و عوارض و سایر هزینه‌های مصرف برق، به هزینه برق عمومی باید اضافه شود. همچنین هزینه نصب و راه‌اندازی برای برق خورشیدی در نظر گرفته نشده است.

روش تأمین انرژی۱۰ ریگ استخراج۵۰۰ ریگ استخراج
خورشیدی۱ میلیارد تومان۵۵ میلیارد تومان
برق عمومیسالانه ۶۳ میلیون تومانسالانه ۳ میلیارد تومان

همانطور که مشاهده می‌کنید، یک نتیجه مهم از این مقایسه می‌توان گرفت. استفاده از پنل خورشیدی برای افرادی که به بلندمدت فکر می‌کنند و می‌خواهند استخراج بیتکوین را به صورت حرفه‌ای ادامه دهند می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. بااین‌حال، هزینه اولیه برای پنل‌های خورشیدی کم نیست و تهیه آن در کنار هزینه بالای قطعات پردازشی استخراج بیت‌کوین، قطعاً دردسرهای زیادی دارد.

جدای از اینکه، تمام روزهای سال آفتابی نیست و در بسیاری از مناطق ایران، آب‌وهوا بسته به فصل تغییر کرده و در نتیجه برق دریافتی از پنل‌های خورشیدی نمی‌تواند دائمی، مستمر و قابل پیش‌بینی باشد.

جمع‌بندی

انتخاب بهترین روش برای استخراج بیت کوین، بستگی به نوع نگاه شما، افق زمانی مد نظر، منطقه زندگی و همچنین امکانات در دسترس شما دارد. انتخاب استخراج بیت کوین با انرژی پاک و استفاده از پنل‌های خورشیدی، یک انتخاب دوراندیشانه است. در این مطلب ضمن بررسی میزان پنل خورشیدی مورد نیاز، هزینه تهیه پنل‌های خورشیدی را در مقایسه با هزینه استفاده از برق عمومی بررسی کردیم.