کاهش ضایعات انبار یکی از کارهای بسیار مهم در انبارداری است که فاکتورهای متعددی در آن نقش دارند.

کاهش ضایعات انبار یکی از کارهای بسیار مهم در انبارداری است که فاکتورهای متعددی در آن نقش دارند. از انتخاب قفسه ها و چیدمان آنها گرفته تا کدگذاری کالاها همگی می توانند تاثیر چشمگیری بر میزان خسارت های مادی و جانی انبار داشته باشند. در ادامه چند راهکار برای کاهش ضایعات انبار و استانداردهای تاثیرگذار در این زمینه اشاره خواهیم داشت.

images 1686656139 6488548bc60e1 - راهکارهای موثر برای کاهش ضایعات انبار

کاهش ضایعات انبار با انتخاب قفسه مناسب

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در انبارها مورد استفاده قرار میگیرد، انواع سیستم قفسه بندی است که تنوع بسیار زیادی دارند. استفاده از قفسه ها باعث ایجاد نظم در محیط شده و دسترسی به کالاها نیز به اسانی امکان پذیر خواهد شد. به همین اندازه که انتخاب قفسه مناسب می تواند راندمان انبار را افزایش دهد، انتخاب مدل غیراستاندارد آن باعث افزایش ضایعات در انبار خواهد شد. به همین دلیل در ابتدای تجهیزات انبار قفسه هایی را متناسب با نوع، ابعاد، وزن و تعداد کالا و ماشین آلات موجود در انبار باید انتخاب کنید.

استفاده از قفسه های مناسب در انبار به چند دلیل می تواند در کاهش ضایعات انبار موثر باشند که عبارتند از:

استحکام بالای قفسه فلزی

قفسه های موجود در انبارهای صنعتی فلزی هستند و اجزای به کار رفته در آنها به گونه ای طراحی و اجرا میشوند که منجر به افزایش استحکام سازه خواهند شد. این قفسه ها اگر بر اساس استانداردها طراحی و تولید شوند، قادر به تحمل وزن تعداد زیادی از کالاها در هر ردیف و طبقه هستند. به عنوان مثال با خرید قفسه راک کفپوش دار می توانید در هر متر مربع تا ۶۰۰ کیلوگرم بار را نگهداری کنید.

چیدمان صحیح بار در قفسه

از دیگر دلایلی که باعث کاهش ضایعات انبار می شود، چیدمان استاندارد بار و کالا در قفسه است. در انبارهایی که فاقد قفسه هستند بارها به صورت فله ای در کف انبار قرار میگیرند. در این شرایط بارها روی هم قرار گرفته و برای دسترسی به کالاهای پایین امکان ریزش بارهای بالا افزایش پیدا می کند. این در حالیست که با قفسه بندی می توان در زمان کوتاه به کالاهای مورد نظر دسترسی پیدا کرد؛ بدون اینکه آسیبی به سایر بارها وارد شود.

images 1686656211 648854d37c74a - راهکارهای موثر برای کاهش ضایعات انبار

حفظ فاصله بار از کف انبار

تمام انواع قفسه ها از قبیل قفسه مشبک فلزی دارای پایه هستند. به همین دلیل بار و کالاهایی که در آنها قرار میگیرد، از زمین فاصله دارند. این فاصله از نفوذ نم و رطوبت کف به بار و کالاهای ردیف اول قفسه ها جلوگیری می کند. در انبارهایی که قفسه ندارند و بار مستقیم روی زمین چیده میشود، امکان نفوذ نم و رطوبت در زمان شستشوی کف انبار به آنها افزایش پیدا می کند. با چیدمان بار در داخل قفسه های پایه دار می توان از فاسد شدن بار و آسیب وارد شدن به بسته بندی آنها در زمان شستشوی سالن های انبار جلوگیری کرد.

خروج به موقع بار از قفسه

یکی از مهم ترین دلایلی که در انبار کالاهای دارای تاریخ انقضا باعث خسارت میشود، خروج دیرهنگام بار از انبار است. با انتخاب قفسه های مناسب که سیستم جا به جایی و خروج بار از آنها FIFO هستند، می توان بارهایی را ابتدا از انبار خارج کرد که زودتر از بقیه در قفسه قرار گرفته اند. در این صورت کالاهایی که تاریخ انقضای آنها نزدیک است زودتر از بقیه از انبار خارج می شوند.

رعایت استانداردهای چیدمان قفسه ها در انبار

بعد از انتخاب قفسه مناسب، برای کاهش ضایعات انبار باید به نحوه ردیف بندی و چیدمان آنها در بخش های مختلف انبار نیز توجه داشت. اگر برایتان سوال است که چطور نحوه چیدمان قفسه ها می تواند در کاهش ضایعات انبار تاثیر بگذارد لازم است بدانید که:

  • برای بسیاری از انواع قفسه ها از قبیل قفسه راهرو باریک و پالت راک باید فضایی برای عبور ماشین آلات اختصاص داده شود. اگر عرض راهروهای بین قفسه ها با سایز ماشین آلات حمل بار تناسب نداشته باشد، امکان برخورد ماشین با سازه وجود دارد. در اثر برخورد ماشین الاتی از قبیل لیفتراک و ریچتراک به بدنه قفسه نه تنها احتمال ریزش بار و کالا از آنها افزایش پیدا می کند، بلکه امکان ایجاد ترک و شکستگی در بدنه قفسه نیز وجود دارد.
  • قفسه های انبار اگر در فاصله کمی از کابل های برق و لامپ های روشنایی قرار بگیرند، احتمال آتش سوزی در انبار افزایش پیدا می کند. چیدمان قفسه ها باید به گونه ای باشد که تا حد امکان از سیستم های روشنایی فاصله داشته باشند.
  • اگر در قفسه های انبار مواد غذایی، دارویی و بهداشتی نگهداری میشود، تا حد امکان نباید قفسه روبروی پنجره ها قرار بگیرد. تابش مستقیم نور خورشید روی بسته های مواد غذایی و دارویی و بهداشتی می تواند باعث فاسد شدن آنها شود.

کاهش ضایعات انبار با کدگذاری کالا

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای کاهش ضایعات انبار، استفاده از سیستم های کدگذاری بار و کالا است. با کدگذاری بار و کالا می توان در هر لحظه از تعداد موجودی انبار، زمان ورود و خروج آنها در لحظه مطلع شد. در این قبیل انبارها هر کالا دارای کد است و در سیستم مدیریت حتی تاریخ انقضای آنها نیز مشخص شده است. بر همین اساس می توان کالاها را در زمان مناسب از انبار خارج کرد.

یکی از دلایلی که برخی از انبارها با خسارت مواجه میشوند، عدم تامین کالا در زمان مناسب است. در این انبارها چون تعداد موجودی هر کالا مشخص نیست نمی توان قبل از اتمام آنها نسبت به تامین بار اقدام کرد. با کدگذاری کالا و ثبت اطلاعات در سیستم های مدیریت انبارداری می توان از این قبیل خسارت ها جلوگیری کرد.

images 1686656254 648854fecdc48 - راهکارهای موثر برای کاهش ضایعات انبار

رعایت استانداردهای ایمنی انبار

هر چیزی که باعث بروز اتفاقاتی از قبیل آتش سوزی و ریزش و از هم پاشیدن سازه های قفسه شود، بدون شک منجر به افزایش ضایعات انبار خواهد شد. استانداردهای انبارداری همگی در جهتی تدوین شده اند که باعث کاهش ضایعات انبار می شود. برخی از این استانداردها شامل موارد زیر هستند:

  • بار و کالاها را روی قفسه هایی قرار دهید که با ساختار کالا تناسب داشته باشند. بارهای شاخه ای را در قفسه بندی بازویی قرار دهید و برای بارهای پالتی از قفسه راک و درایوین استفاده کنید.
  • در بخش های مختلف انبار و در فاصله کوتاهی از قفسه ها کپسول آتش نشانی، سطل های شن و ماسه قرار دهید.
  • روی هر قفسه بر اساس میزان قدرت تحمل آن بار و کالا را قرار دهید.
  • در زمان خرید قفسه فلزی انبار از استاندارد و با کیفیت بودن آنها مطمئن شوید.
  • قفسه ها را با اتصالات قوی روی زمین ثابت کنید.