مخترع بسیجی گفت: نیمکت هوشمند خورشیدی به دلیل دارا بودن سلول خورشیدی و باطری، در طول روز، برق را ذخیره و در شب می توان از نور این پروژکتور خورشیدی برای روشنایی محدوده اش در فضاها و المانهای شهری استفاده کرد.

آنان سنگر علم را برگزیدند تا ثابت کنند با اراده و ایمان قوی هر غیرممکن، ممکن می شود و با وجود مشکلات و بی مهری ها در راه هدف مصمم و استوارند.

علم که برای خدمت به خلق بکار گرفته شود باعث اقتدار ملت می شود و بسیاری از مشکلات در نتیجه فقدان علم و کنار زدن عالمان مجاهد است.

با توجه به شرایط خاص کشور و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این برهه زمانی اهمیت علم و فناوری و نوآوری بر هیچ کس پوشیده نیست، لذا امروز جوانان خلاق و با استعداد این مرز و بوم همواره با درنوردیدن پله‌های افتخار برای اقتدار ایران اسلامی در جهان در حال تلاش و تکاپو هستند، جویندگان علم و دانشی که همواره درصفوف کسب علم و دانش از هم پیشی می گیرند.

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان مخترعین جوان را تنها نگذاشته و فضای مناسب را برای رشد و راهنمایی، حمایت، پشتیبانی و تجاری سازی محصولات نخبگان مهیا می سازد.

عبدالله کاووسی از جوانان مخترع صاحب ایده شهرستان بیرجند دارای مدرک کارشناسی در رشته برق و مخترع دستگاه هایی با قابلیت استفاده از انرژی های خورشیدی همچون «نیمکت هوشمند خورشیدی» است.

برای آشنایی بیشتر گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بسیج با این جوان مخترع بیرجندی را در ادامه می خوانید:

کاووسی با اشاره به اینکه اکثر اختراعاتش در حوزه تله متری و دستگاه هایی است که با انرژی های تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی کار می کنند، گفت: هدفش از اختراع «نیمکت هوشمند خورشیدی» بهره مندی از نعمت خدادادی در راستای تامین نیازمندی های روزمره بوده است.

وی به قابلیت های متعدد  نیمکت هوشمند خورشیدی  اشاره و اظهار داشت: دارا بودن ایفا پورت، خروجی USB جهت شارژ موبایل و لپ تاپ، برخورداری از سیستم مانیتورینگ که به وسیله یک صفحه نمایشگر، تاریخ، زمان و دمای محیط را نمایش می دهد از جمله خصوصیات این دستگاه است.

این مخترع بسیجی با بیان اینکه نیمکت هوشمند خورشیدی قابلیت نمایش به عنوان رسانه ای جهت تبلیغات شهری را نیز دارد ادامه داد: این دستگاه نیاز به کابل کشی و حفاری ندارد و به دلیل دارا بودن سلول خورشیدی و باطری، در طول روز، برق را ذخیره و در شب می توان از نور این پروژکتور خورشیدی برای روشنایی محدوده اش در فضاها و المانهای شهری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه استانهایی همچون یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که ۳۳۰ روز آفتابی دارند قطب انرژی هستند، افزود: برای راه اندازی پنل خورشیدی، دارا بودن برق ۵/۳کیلو وات لازم است اما در خراسان جنوبی این مقدار به ۵/۵ تا ۶ می رسد که برای استفاده از آن  در صنایع و سیستم هایی که با انرژی خورشیدی کار می کنند بسیار کاربرد دارد.

کاووسی با اشاره به حمایت بسیج علمی  پژوهشی از نخبگان و کمک برای ثبت ایده هایشان، اظهار داشت: سازمان بسیج علمی پژوهشی استان با در اختیار قرار دادن  کارگاه و فراهم کردن مکان برای استقرار و پیگیری طرح ها بیشترین حمایت و پشتیبانی را از من داشته است.

برنامه آینده ام، ثبت و تجاری سازی ماشین انرژی ایده ای کاربردی در پدافند غیرعامل

وی، طرح بعدی خود را ثبت و تجاری سازی ماشین انرژی معرفی کرد و گفت: ماشین انرژی در پدافند غیرعامل در تمامی سازمانها  کاربرد دارد و ساختارش بدین نحو است که در قالب یک شاسی بر روی یک پایه چرخدار سوار می شود که قابلیت حمل دارد و در مکانهایی که برق در دسترس نیست می توان از آن استفاده کرد.

این مخترع بسیجی با بیان اینکه عمده فعالیت ها و طرح هایم در زمینه انرژی های تجدید پذیر است، اظهار داشت: ماشین خورشیدی یک خودروی پاک است که سرعتی معادل ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر دارد و یک سیستم الکترومیال و الکترونیکی است که با انرژی خورشید کارمی کند.

کاووسی با بیان اینکه ماشین انرژی خورشیدی ایده ای بر اساس دانش و تکنولوژی بومی است، ادامه داد: اکثر تجهیزات به کار رفته در این محصول یا ساخت داخل و یا مونتاژ شده محصولات وارداتی است و  واردات ما نیز از ۵ شرکت تولید کننده پنل ایرانی است.

استفاده از انرژی خورشیدی و بادی نیازمند حمایت و فرهنگ سازی

وی با بیان اینکه حدود یک سوم از  خاک کشور ما بیابان است که پتانسیل استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی را دارد، متذکر شد: باید با فرهنگ سازی و حمایت مردم را به این سمت سوق دهیم که با نصب پنل خورشیدی یا توربین بادی و فروش انرژی های حاصل از آن از این نعمت خدادادی درآمد خوبی بدست آورند.

این جوان مبتکر بیرجندی با اشاره به نقش مهم  و تاثیرگذار جوانان و نخبگان علمی در رشد و پیشرفت کشور، عنوان کرد:  باید هر فردی در هر رسته شغلی که هست مطابق با وظیفه اش برنامه و چارچوبی برای خود تعریف کند و بداند چه کاری باید انجام دهد که برای جامعه ارزشمند باشد لذا برای رسیدن به این مهم باید ذهن مخترع همیشه درگیر و فعالیت های علمی اش ادامه دار باشد.

مسئولان با حل موانع اداری، مشکلات را از سر راه نخبگان و پژوهشگران بردارند

این مخترع بسیجی، رفع بسیاری از مشکلات و موانع را در گرو تغییر نگرش مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: مسئول مربوطه در اکثر مواقع می تواند با یک تماس، بسیاری از موانع را از سر راه نخبگان و پژوهشگران بردارد. لذا از مسئولین تقاضا دارم همت کنند تا بسیاری از کاغذ بازی های بی مورد از سر راه تولید و ثبت ایده ها برداشته شود.

کاووسی ادامه داد: بسیاری از مشکلات بر سر راه مخترعین باعث شده تا گاهی اوقات افرادی که به دنبال پژوهش و ثبت ایده ای هستند دلسرد شوند، اهداف خود را دنبال نکنند یا این راه را نیمه کاره و بدون رسیدن به نتیجه رها کنند.

این مخترع بیرجندی با بیان اینکه نخبگان نیازمند حمایت هستند و همیشه کمک های مالی اولویت ندارد، افزود: اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه ها دارای استعداد و توانایی های زیادی هستند لذا اگر مشکلات و موانع برطرف شود افراد تحصیل کرده با پیگیری مباحث علمی و بهره برداری از تجربیات خود مشکل اشتغال نخواهند داشت.

وی، ذهن، کاغذ و اقدام را سه ضلع مثلث موفقیت دانست و عنوان کرد: باید افراد هر ایده و طرحی که دارند بر روی کاغذ بیاورند چون هر چیزی که در حد ذهن باقی بماند  توهم است و ارزش ندارد اما وقتی که نوشته شود برای انجام آن اقدام  می شود لذا ثبت و نوشتن اهمیت زیادی دارد همان طور که در قرآن خداوند در سوره قلم به نوشتن قسم یاد کرده است.

این مخترع بسیجی، برنامه های آینده اش را  بیشتر در زمینه تله متری پهپاد معرفی کرد و گفت: در این طرح ها بیشتر کار از طریق نقشه نگاری و رزولوشن انجام می شود لذا در زمینه طرح های تله متری قراردادهایی با چند شرکت در تهران و شهرداری منعقد شده که ثبت و تجاری سازی این محصولات در دست اقدام است.

انتهای پیام/