کپسول های آتش نشانی یک نوع خاموش کنندۀ شامل یک کپسول که محتوی داخل آن آب است ،می باشد .

کپسول های آتش نشانی یک نوع خاموش کنندۀ شامل یک کپسول که محتوی داخل آن آب است ،می باشد .

این کپسول بسیار پرکاربرد در ایمنی منزل و محیط کار می باشد و برای خاموش کردن مشتقاتی مانند چوب و کاغذ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این کپسول که داخلش آب است توسط یک عامل خارج کننده که نامش گاز نیتروژن می باشد، با فشار به داخل کپسول تزریق شده است و برای خاموش کردن آتش سوزی در جامدات بسیار مناسب و کاربردی می باشد.

یک جز از محتویات داخل این کپسول گاز است و این کپسول شبیه کپسول پودر و گاز هم می باشد و یک تفاوتی که با دیگر کپسول ها دارد، این است که اگر کپسول را تکان دهید صدای آب را خواهید شنید.

یکی از مشکلات کپسول های آتش نشانی این است که اگر دمای محیط کمتراز ۴ درجه سانتی گراد (یعنی ۴۰ درجه فارنهایت) باشد و این مایع از کپسول آتش نشانی خارج شود ، آب یخ می زند . به همین دلیل به جای استفاده از آب از محلول ضد یخ استفاده می کنند که حتی در دمای بیشتر از منهای ۴۰ درجه سانتی گراد هم قادر به ماندن است.

حال برای جلوگیری از زنگ زدگی در داخل سیلندر خاموش کننده آن را با یک لایۀ نازک از جنس پلاستیک و یا یک مادۀ ضد زنگ آن را می پوشاند.

قدرت پرتاب کپسول آبی

میزان قدرت پرتاب کپسول های خاموش کنندۀ آبی طبق استاندارد کشور انگلیس ۷ متر و استاندارد آمریکا قدرت پرتابش ۱۰ الی ۱۲ متر می باشد و زمان تخلیه کپسول در انگلیس ۶۰ ثانیه و در آمریکا ۵۵ ثانیه است.

بدنۀ این نوع کپسول ها ، به طور دائم تحت فشار می باشد و لازم است مقاومتی برابر با ۴۰ اتمسفر داشته باشد و بر روی خروجی این کپسول ها یک فشار سنج وجود دارد که فشار درون سیلندر را مشخص می نماید و چون سیلندر مجهز به شیر ایمنی نیست و اگرفشار درون سیلندر به هر دلیلی از حد معمول خود بالاتر رود ، فشار سنج از بین رفته و فشار در داخل سیلندر تخلیه می شود.

در واقع شیر خروجی این کپسول ها هم به صورت اهرمی است و یک پین دایره ای شکل به نام ضامن در قسمت زیر اهرم قرار دارد و در زمان استفاده از این خاموش کننده ابتدا ضامن را بیرون می آوریم و با یک دست کپسول را گرفته و با دست دیگر کنترل بر اهرم داریم و زمانی که بر اهرم فشار می آوریم محتویات داخل کپسول باعث خاموش شدن آتش می شود.

سایز و میزان حجم مایع درونی داخل کپسول ها متفاوت می باشد.

کپسول آبی ۶ لیتری

کپسول آبی ۱۰ لیتری

کپسول آبی ۲۵ لیتری

کپسول آبی ۵۰ لیتری

آب برای خاموش کردن آتش خصوصیات فیزیکی را دارد.

  • آب یک مادۀ به نسبت سنگین و پایدار می باشد.
  • آب، حرارت را جذب می کند.
  • در زمان تبخیر آب، حجم آب ۱۶۰۰ برابر بیشتر می شود و بخار تولید شده از آن، به صورت جایگزین مقدار هوای اطراف آتش می شود.

البته داشتن کپسول خاموش کننده برای آتش، بسیار در پیشگیری از زیان احتمالی ایجاد شده بر اثر حادثه آتش سوزی مفید و موثر است. اما باید از اقداماتی نظیر خرید بیمه آتش سوزی هم استفاده کنیم که حفظ سرمایه خانه با بیمه آتش سوزی به شما کمک می کند که اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده باشید. همچنین موضوع مهم این است که آموزش نحوه استفاده از وسایل و مواد خاموش کننده آتش را به افرادی که در منزل سکونت دارند داده باشید تا بتوانند در مواقع لزوم بهترین عملکرد را داشته باشند.