استاندار قزوین گفت: بهترین راه تأمین انرژی مورد نیاز در بخش عشایری استفاده از پنل‌های خورشیدی است.

استاندار قزوین به همراه نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی و معاونان اقتصادی و عمرانی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی با حضور در جمع عشایر روستای شاما دشت با سبک زندگی عشایر و مشکلات آنها آشنا شد.
استاندار قزوین در این مراسم اظهار کرد: عشایر برای ما اهمیت ویژه ای دارند و با کمترین هزینه بیشترین تولید را دارند و تأمین نیازهای آنها ضروری است.
وی بیان کرد: مصوبه دولت برای تأمین انرژی مورد نیاز مناطق عشایری فقط از طریق پنل‌های خورشیدی است و از مدیر عامل شرکت برق و مدیر برنامه ریزی انتظار دارم اعتبار مورد نیاز خرید پنل‌های خورشیدی را تأمین کند.
اکبری نسب از اعضای شورای ییلاقات گفت: با ۱۵۰ خانوار در این روستا برق نداریم و محصولات کشاورزی به بازار مصرف نمی‌رسد و ضایعات آن زیاد است.
وی بیان کرد: نبود پزشک و آنتن دهی ضعیف از دیگر مشکلات عشایر منطقه است.
بهزاد غیاثوند رئیس اداره امور عشایری استان قزوین هم گفت: در استان ۲۳۰۰ خانوار عشایری و ۷۷۹ سامانه عشایری داریم.‌
وی بیان کرد: ۱۶۸ خانوار ایلات در منطقه شاما دشت داریم که هشت ماه در این ییلاق حضور دارند و با داشتن چهار هزار دام سبک و سنگین می‌توانند به تأمین مواد غذایی کمک کنند.
غیاثوند تصریح کرد: برای تأمین برق خورشیدی دو میلیارد تومان لازم است که باید از پنل‌های ارتقا یافته استفاده شود.
وی گفت: فاصله ایلات عشایر بزرگ شام دشت تا شبکه برق ۶ کیلومتر و از جاده اصلی ۱۰ کیلومتر است و باید با تأمین اعتبار برای خرید پنل خورشیدی اقدام شود.
در ادامه لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: شامل نشدن شبکه برق برای عشایر برای مناطقی است که ثابت نیستند اما در این روستا این افراد ۸ ماه ساکن هستند و باید یک تیم موضوع را بررسی کنند تا با تأمین برق ساکنان بهداشت منطقه رعایت شود.
وی گفت: ایل بزرگ چموشگزک شاما دشت توانمندی خوبی در دامداری و تولید مواد غذایی و کشاورزی دارند که با حمایت مناسب می‌توان به تقویت ظرفیت آنها کمک کرد.
در این مراسم چند پنل خورشیدی به عشایر اهدا شد تا برای تأمین برق مورد نیاز آنها استفاده شود.
در این دیدار صمیمانه استاندار و نمایندگان پخت نان محلی را تجربه کردند.

  • نویسنده : احمد عالمی
  • منبع خبر : شهر فردا