جهان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر گام برمی‌دارد و ایران کشور پر پتانسیلی از لحاظ انرژی‌های نو مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی است.

جهان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر گام برمی‌دارد و ایران کشور پر پتانسیلی از لحاظ انرژی‌های نو مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی است. در این میان درحالی که انرژی‌های تجدیدپذیر سیاست قطعی مجلس و دولت است، طبق بررسی‌های انجام شده در بخش باد حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده وجود دارد که بسیار قابل توجه است.

به گزارش ایسنا، آمارها حاکی از آن است که ۴۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۴۰ درصد از نوع بادی، ۱۲ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارتی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

طبق آخرین آمار وزارت نیرو، تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود سه میلیارد و ۵۶۶ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار حدود دو میلیون و ۴۶۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد. این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده بیش از یک میلیارد مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران کاسته و بیش از ۷۸۵ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

هم‌اکنون ۳۸۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۷۶۱ مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۲ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

طرح‌های قابل افتتاح تا پایان سال

در حالی که ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر حدود ۷۶۰ مگاوات است، یکی از طرح‌های قابل افتتاح تا پایان سال جاری، به مدار آمدن ۲۷۸ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است که در قالب ۲۸ پروژه در ۱۲ استان به ارزش ۳۱۷۴ میلیارد تومان اجرا خواهد شد. طرحی که باعث می‌شود نقش تجدیدپذیرها در تامین انرژی کشور پررنگ‌تر شود.

همچنین همزمان با هفته دولت ۱۴ نیروگاه تجدیدپذیر در هفت استان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل یک نیروگاه بادی و ۱۳ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت حدود ۱۶۰ مگاوات است که توسط بخش خصوصی اجرا و به بهره‌برداری رسیده‌اند. این ۱۴ نیروگاه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران، همدان، زنجان، یزد، کرمان و فارس آماده بهره‌برداری است. برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود ۴۴۵ میلیارد تومان به ‌صورت ریالی و ۱۰۷ میلیون یورو به ‌صورت ارزی هزینه شده است.

عزم دولت برای توسعه تجدیدپذیرها

بر اساس این گزارش و طبق اعلام وزارت نیرو، رضا اردکانیان- وزیر نیرو- انرژی‌های تجدیدپذیر را سیاست قطعی مجلس و دولت دانست و با تاکید بر این‌که وزارت نیرو نیز این برنامه را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم حدود ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تجدیدپذیر ایجاد کند و هم اکنون نیز در آستانه ۱۰۰۰ مگاوات هستیم.
وی با بیان این‌که کشور ما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: در بخش باد حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده داریم. هر چند آهنگ توسعه تجدیدپذیرها در کشور با توجه به شرایط پیش آمده از جمله نوسانات بازار ارز نسبت به گذشته کند شده، اما امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جبران شود.

انتهای پیام