اگر دنبال پاسخ این پرسش هستید که چه عواملی باعث موفقیت افراد در فارکس بوده است، می‌شود فهمید چقدر علاقمند و مصر هستید تا در این بازار موفق شوید. داشتن روحیه یادگیری و عمل‌گرایی با چاشنی صبر و پشتکار می‌تواند افراد را در هر زمینه‌ای به موفقیت برساند. و موفقیت در فارکس و تبدیل شدن […]

اگر دنبال پاسخ این پرسش هستید که چه عواملی باعث موفقیت افراد در فارکس بوده است، می‌شود فهمید چقدر علاقمند و مصر هستید تا در این بازار موفق شوید. داشتن روحیه یادگیری و عمل‌گرایی با چاشنی صبر و پشتکار می‌تواند افراد را در هر زمینه‌ای به موفقیت برساند. و موفقیت در فارکس و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای از این رویه مستثنی نیست. در مطلب می‌خواهیم به عواملی بپردازیم که مسیر موفقیت بزرگان بازار فارکس بوده است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

چطور در فارکس موفق باشیم؟

بازار فارکس به عنوان یک بستر طلایی برای معامله‌گران این امکان را ایجاد کرده تا با ترید در فارکس به این فرصت‌ ویژه‌ای برای کسب درآمد دست پیدا کنند. ممکن است در ابتدای راه و در بطن ورود به فارکس دچار ضررهای بی‌شماری در معاملات خود شوید و میزان ضرر شما از سودآوری شما بیشتر باشد. اما این همیشگی نیست اگر روند آموزشی خود را ادامه دهید تا به یک استراتژی معاملاتی دقیق و شخصی‌سازی شده برای خود برسید. شما با داشتن یک استراتژی دقیق در فارکس و تکرار مداوم آن‌ در معاملات به تجارب خوبی در معاملات می‌رسید. منابع آموزشی متنوع مانند سایت‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی این امکان را ایجاد کرده‌اند که بتوانید خیلی بهتر و موثرتر در این روند عمل کنید و سبک خودتان در معامله‌گری را پیدا کنید. یکی از این منابع معتبر سایت آموزش فارکس دلتا کالج است که در سطح استانداردهای جهانی از صفر تا ۱۰۰ آموزش‌های مورد نیاز شما را پشتیبانی‌ می‌کند و در کنار شما خواهد بود. به طور دقیق‌تر برای تجربه موفقیت در فارکس باید مسیر زیر را طی کنید:

  • تحلیل تکنیکال یا همان تحلیل فنی بازار
  • تحلیل فاندامنتال یا همان پیگیری اخبار و داده‌ها
  • مدیریت ریسک و سرمایه
  • روانشناسی بازار و روانشناسی فردی
  • انتخاب بروکر معتبر و مناسب شما

تحلیل تکنیکال یا همان تحلیل فنی بازار

تحلیل تکنیکال به زبان ساده یعنی بررسی فنی قیمت در چارت معاملاتی به کمک ابزارهای مختلف. در فارکس یک سری نمودارهای فنی وجود دارد که شما بعد از آموزش می‌توانید بر اساس آن‌ها صرفا با رصد چارت معاملاتی و گذشته قیمت‌، معاملات خود را انجام دهید. در نتیجه مبنای تحلیل تکنیکال قیمت، گذشته بازار و اطلاعاتی است که از خود برجای گذاشته است. برخلاف سایر بازارهای مالی، مانند ارز دیجیتال، در بازار فارکس تحلیل تکنیکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این خاطر که در نتیجه نقدینگی بالاتر و ثبات بازار فارکس، تحلیل‌پذیری بیشتری دارد و کم‌تر شاهد رفتارهای غیرمنطقی از این بازار هستیم.

به همین دلیل یک تریدر حرفه‌ای برای رسیدن به موفقیت در فارکس باید به طور کامل بر تحلیل تکنیکال مسلط باشد.

تحلیل فاندامنتال یا همان پیگیری اخبار و داده ها

تحلیل فاندامنتال یعنی پیگیری مداوم اخبار و رویدادهای اقتصادی جهان که بر بازار فارکس و انجام معاملات آن تاثیر دارد. تحلیل فاندامنتال در بر گیرنده تمام اخبار و داده‌‌های مسائل و خبرهای اقتصادی مانند تعین نرخ بهره و نرخ اشتغال، خبرهای سیاسی مانند انتخابات و تحریم‌ها، خبرهای اجتماعی مانند جنگ و غیره است. مهارت در بکارگیری این سبک تحلیلی به شما دید معاملاتی گسترده‌تری می‌دهد و به خوبی می‌تواند از معاملاتی که بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‌شوند، محافظت کند.

مدیریت ریسک و سرمایه

بعد از آموزش فارکس و یاد گرفتن تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نوبت به داشتن یک استراتژی برای مدیریت ریسک و سرمایه می‌رسد. مدیریت سرمایه در تمام مراحل زندگی از جمله مسائل بازارهای مالی یک امر مهم است. در واقع مدیریت ریسک و سرمایه در فارکس یعنی توازن برقرار کردن میان میزان ریسک‌پذیری و مقدار سرمایه معاملاتی شما به نحوی که دچار ضررهای سنگین نشوید و بتوانید به خوبی میزان ضرر خود را مدیریت کنید. گاهی یک معامله‌گر در چند معامله می‌تواند سود زیادی از سرمایه‌گذاری خود به دست بیاورد اما با انجام یک معامله تمام سرمایه خود را از دست بدهد. بنابراین مدیریت سرمایه و کنترل ریسک یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در فارکس است.

روانشناسی بازار و معاملات

یادگیری تحلیل‌های بازار و اصول مدیریت سرمایه بیشتر جنبه عملی و مهارت‌های سخت موفقیت در فارکس است، به جرئت می‌توان گفت با تایید تریدرهای بزرگ فارکس، آن روی سکه و ۵۰ درصد دیگر این ماجرا کار کردن روی روانشناسی و مهارت‌های نرم در هر فرد است.

مفهوم روانشناسی بازار فارکس یعنی اینکه فرد بداند با کدام حالت روحی و روانی مانند حرص، طمع، نبود اعتماد به نفس و نامنظم بودن به معاملات ورود می‌کند. در غیر این صورت انجام معاملات باعث ضرر و زیان به او می‌شود و باید از انجام معاملات در حالت نامتعادل پرهیز کند. در مقابل از فرصت‌های روانی خوب و استاندارد برای انجام معاملات بهترین استفاده را ببرد.

در روانشناسی بازار فرد با رفتار و هیجانات روانی و واکنش اضطرابی خود در معاملات آشنا می‌شود و بهتر این است که قبل از ورود به بازار و انجام معاملات واقعی با این جنبه از ملزومات انجام یک معامله موفق آشنا شود. اینجا مزیت انجام معاملات در یک حساب آزمایشی مشخص می‌شود. در حساب آزمایشی معامله‌گر با مکانیسم‌ها و رفتارهای معامله‌گری خود در بازار مالی مواجه می‌شود. سپس بر اساس پکیج رفتاری معامله‌گری مشخص شده می‌تواند واکنش خود در زمان‌های مختلف معاملات را پیش‌بینی کند. در روانشناسی بازار فرد به روانشناسی فردی خود می‌رسد و با جایگزین کردن الگوهای رفتاری جدید می‌تواند هم در زندگی شخصی و هم در بازار معاملات موفق‌تر عمل کند.

انتخاب بروکر یا کارگزار

انتخاب یک بروکر معتبر و مطمئن شاید به شکل مستقیم جز عوامل موفقیت در فارکس محسوب نشود اما به صورت غیر مستقیم در تجربه کاری شما و برآیند سود معاملاتی شما تاثیرگذار است.

یک بروکر معتبر مانند یک پیر دانا و خردمند راه سخت را تبدیل به یک مسیر لذت‌بخش می‌کند. امروزه بروکرهای متنوعی با وجود تحریم‌های مختلف ایران در سطح استانداردهای جهانی مشغول خدمات‌رسانی به معامله‌گران ایرانی و خارجی هستند. مهم‌ترین فاکتورهای یک بروکر فارکس خوب را برای شما شرح می‌دهیم:

  • پلتفرم معاملاتی هماهنگ با استانداردهای روز دنیا
  • اسپرد و کارمزد مقرون به صرفه
  • پشتیبانی مداوم و ۲۴ ساعته به زبان فارسی
  • تنوع روش‌های واریز و برداشت
  • حساب‌های معاملاتی مختلف متناسب‌ با سطوح معامله‌گران

بروکرهای آلپاری، دلتا اف ایکس و آمارکتس سه کارگزاری محبوب میان معامله‌گران ایرانی هستند که سال‌هاست حسن نیت خودشان در ارائه سرویس به کاربران ایرانی را نشان داده‌اند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم با نگاه به مسیر موفقیت بزرگان بازار فارکس، تمام عواملی که در این هدف پیش روی خود دارید را بررسی کنیم تا زین‌پس با خیالی راحت تمرکز خود را روی اقدام و عمل مستمر در راه رسیدن به این هدف بگذارید، به امید موفقیت و سربلندی شما در بازار فارکس.