دانشمندان اراکی نسل جدید دستگاه آب شیرین کن مبتنی بر انرژی خورشیدی طراحی کردند.

دکتر محمد خلیلی عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه اراک با همکاری دکتر مزدک عبادی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق این دانشگاه نسل جدید دستگاه آب شیرین کن مبتنی بر انرژی خورشید را در پژوهشگاه فناوری‌های نوین این دانشگاه طراحی کرده و ساختند.

این دستگاه خورشیدی که ویژگی بارز آن حذف باتری است با طراحی و توسعه نسلی پیشرفته‌تر از آب شیرین کن‌های خورشیدی انجام شده است که در آن از ترکیب روش شیرین سازی RO و HD برای افزایش راندمان تصفیه آب سیستم و جلوگیری از هدررفت منابع آبی استفاده می‌شود.

عبادی عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه اراک و همکار این طرح با بیان اینکه در این مجموعه که یک نمونه اولیه به ظرفیت ۱۱۰۰ وات تولید و راه اندازی شده است، گفت: حذف باتری از مزایای این دستگاه آب شیرین کن خورشیدی نسبت به نمونه‌های دیگر است.

وی گفت : علاوه بر کاربرد پژوهشی و نوآوری‌هایی که در طراحی این مجموعه به کار گرفته شده است، این دستگاه قابلیت کاربردی و تجاری سازی مناسب هم داشته و در صورت تمایل نهاد‌های دولتی و غیر دولتی و یا کاربران شخصی، می‌توان کل مجموعه را در قالب یک محصول تولید عرضه کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه اراک  گفت :  در سیستم‌های مبتنی بر انرژی خورشیدی یک مجموعه باتری برای ذخیره سازی انرژی مازاد و تزریق آن در زمان لازم به سیستم اضافه می‌شود که اثرات منفی زیست محیطی و افزایش نرخ تعمیر و نگهداری را در پی دارد.

عبادی افزود :  این در حالی است که در این دستگاه با تدبیر اندیشیده شده باطری‌ها حذف شدند و آب شیرین کن خورشیدی تحت مطالعه در این پژوهش از ابتدا بر پایه ساختار بدون باتری بنا و ناپایداری ولتاژ داخلی مجموعه این دستگاه کنترل شد.

وی گفت : پسماند آب وارد شده به این دستکاه از طریق سیستم RO بعنوان ورودی در اختیار سیستم HD قرار می‌گیرد و پسماند HD بعنوان پسماند نهایی دفع می‌شود.

نتایج این تحقیق در نشریه معتبر علمی Desalination از مجموعه نشریات انتشارات Elsevier در کشور هلند (از نشریات مورد حمایت نهاد معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و دارای رتبه جهانی ۲ در شاخه علم مهندسی تصفیه آب است)، با نمایه ISI و ضریب تاثیر ۷.۰۹۸ در دسامبر ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است.