نیروگاه‌های بادی و خورشیدی شاید به‌تنهایی نتوانند به‌ طور کامل نیاز ما را به انرژی تأمین کنند؛ اما ترکیب این دو نیروگاه امکان‌پذیر است. چه عاملی باعث شده است انرژی بادی و انرژی خورشیدی به منبع اصلی تأمین انرژی الکتریکی برای ما تبدیل نشوند؟ یکی از پاسخ‌های ساده‌ این است: خورشید تنها در طول روز […]

نیروگاه‌های بادی و خورشیدی شاید به‌تنهایی نتوانند به‌ طور کامل نیاز ما را به انرژی تأمین کنند؛ اما ترکیب این دو نیروگاه امکان‌پذیر است.

انرژی بادی اصولا مکمل انرژی خورشیدی است. برای مثال در بعضی از مناطق، وزش باد در زمستان و ماه‌هایی از بهار شدت می‌گیرد. در زمستان روزهای آفتابی کمی داریم، اما بادها بیشتر و شدیدتر می‌شوند.

اکنون چند تن از محققان پرتلاش در حوزه‌ی توسعه‌ی انرژی‌های نو، در حال کار بر پروژه‌هایی هستند که شامل بهره‌برداری انرژی بادی و خورشیدی به‌صورت هم‌زمان خواهد بود. آن‌ها مشغول توسعه‌ی پروژه‌های هیبریدی بادی-خورشیدی هستند تا از توانایی تولید انرژی هرکدام از این منابع نهایت استفاده را ببرند. در واقع آن‌ها امیدوارند با استفاده‌ی توأم از انرژی‌های بادی و خورشیدی؛ بتوانند جایگزین مطمئنی برای سوخت‌های فسیلی -که عامل گرمایش زمین تلقی می‌شوند- پیدا کنند.

پیوست کردن نیروگاه خورشیدی به نیروگاه بادی

دشت‌های مسطح واقع در غرب منطقه‌ی کوهستانی شرقی استرالیا، در آینده‌ی نزدیک شاهد شروع ساخت پروژه‌ی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خواهند بود. این نیروگاه خورشیدی درست در نزدیکی ۷۳ توربین بادی -که هم‌اکنون در مدار قرار دارند- ساخته خواهد شد. آژانس انرژی‌ها‌ی تجدید‌پذیر استرالیا (ARENA)، یک آژانس دولتی که مسئول عملیاتی کردن پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است، اعلام کرد مبلغ ۹.۹ میلیون دلار استرالیا در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. ویژگی منحصربه‌فرد منطقه فوق که در جنوب غربی سیدنی قرار دارد، این است که راندمان تولید انرژی از نیرو‌گاه بادی-خورشیدی بیشتر از یک نیروگاه بادی است.

اما افزایش راندمان تولید انرژی تنها مزیت این نیروگاه‌های هیبریدی (ترکیبی) نیست. مدیرعامل ARENA، ایور فریشنکت اعتقاد دارد با قرار دادن نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کنار هم، می‌توانیم شاهد کاهش هزینه‌های اتصالات و توسعه‌ی شبکه‌ی برق در شهرها باشیم. با ساخت نیروگاه خورشیدی در مجاورت نیروگاه‌ بادی، فریشنکت تخمین می‌زند هزینه‌ها تا ۶ میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد. این مبلغ به معنی کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های پروژه‌ خواهد بود.

فریشنکت امیدوار است پروژه‌ی Gullen Range به‌عنوان یک مدل موفق برای ضمیمه‌کردن نیروگاه خورشیدی به نیروگاه بادی به‌منظور افزایش راندمان تولید انرژی معرفی شود. او درباره‌ی طرح می‌گوید:

وقتی بحث ساخت نیروگاه هیبریدی مطرح می‌شود، بزرگ بودن نیروگاه تأثیر مهمی بر رقابتی بودن پروژه ندارد؛ به این معنی که با استفاده از راه‌حل‌های جدید می‌توان بازار‌های جدیدی برای نیروگاه‌های خورشیدی سایز متوسط پیدا کرد.

cfadbf8c 3f48 431a bca1 5fd1515125ca - ترکیب نیروگاه های بادی و خوشیدی بازده بیشتری دارد

اما این بازارهای جدید تا چه اندازه بزرگ هستند؟ فریشنکت با استناد به مطالعه‌ای که توسط ARENA انجام شده است، می‌گوید با ساختن نیرو‌گاه‌های خورشیدی در مجاورت نیرو‌گاه‌های بادی در حال فعالیت در استرالیا، می‌توان ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید کرد که برای تأمین انرژی ۷۰۰ هزار خانه کافی است.

فریشنکنت می‌افزاید:

درس‌هایی که می‌توان از پروژه‌ی Gullen Range آموخت، بسیار باارزش هستند؛ این پروژه در نوع خود در استرالیا بی‌نظیر است. این پروژه پتانسیل این را دارد که اعتمادبه‌نفس صنایعی را که در این حوزه فعالیت دارند بالا ببرد و الگویی برای پروژه‌های مشابه آتی باشد.

تقویت‌کننده‌های باتری

تنها مزیت ترکیب انرژی‌های بادی و خورشیدی، افزایش تولید انرژی الکتریکی و صرفه‌جویی در هزینه‌ی ساخت تأسیسات نیست. کورتز  می‌گوید استفاده‌ی ترکیبی از انرژی خورشیدی و انرژی بادی می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های مربوط به ریزشبکه‌ها از جمله باتری‌ها شود. ریزشبکه نوعی از شبکه‌های انرژی است که با جدا شدن از شبکه‌ی اصلی انرژی می‌تواند مستقلا به فعالیت خود ادامه دهد.

آن‌طور که کورتز می‌گوید، استفاده از میکروشبکه‌ها در مناطقی مانند هاوایی و هند در حال گسترش است؛ علت گسترش چنین شبکه‌هایی این است که در این مناطق، هزینه‌ی استفاده از امکانات رفاهی مانند برق بسیار بالا است یا اینکه اتصال به مناطق دورافتاده از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

به همین دلیل از ریز‌شبکه‌ها در چنین مناطقی استفاده می‌شود. اما از آنجایی که آن‌ها انرژی خود را از سلول‌های خورشیدی به دست می‌آورند و از سویی با توجه به اینکه هوا همیشه آفتابی نیست؛ آن مناطق برای ذخیره‌ی انرژی به باتری نیاز دارند.مشکل اینجا است که باتری‌های به‌کاررفته دارای قیمت بالایی هستند. اضافه‌کردن انرژی بادی به این ریز‌شبکه‌ها می‌تواند وابستگی به باتری را کاهش دهد؛ زیرا به‌طور معمول زمانی که آفتاب در حال تابش نباشد، باد شروع به وزیدن می‌کند. کورتز در این مورد می‌گوید:

اگر شما در موقعیتی ساکن باشید که زیاد باد می‌وزد، معقول خواهد بود اگر از انرژی بادی به‌جای باتری استفاده کنید؛ حداقل تا زمانی که باتری از تکنولوژی انرژی بادی ارزان‌تر نباشد.

ترکیب سلول‌های خورشیدی با توربین‌های بادی می‌تواند تولید انرژی را تا دو برابر حالتی که از یکی از این دو منبع استفاده می‌کنید، افزایش دهد. ARENA پیش‌بینی می‌کند نیروگاه خورشیدی Gullen در جولای ۲۰۱۷ شروع به کار کند؛ اما تا آن زمان ما به اطلاعات تجربی در مورد نحوه‌ی کارکرد این نیروگاه‌های هیبریدی دسترسی نخواهیم داشت. باید توجه داشت که توسعه‌دهندگان نیروگاه خورشیدی در مورد کاهش تولید انرژی از سلول‌ها‌ی خورشیدی به دلیل سایه‌ی توربین‌های بادی نیز نگرانی دارند.

با این حال تحقیقات انجام‌شده از شدت نگرانی محققان کاسته است. طبق شبیه‌سازی‌های انجام‌شده در مؤسسات آلمانی، میزان اتلاف انرژی خورشیدی در اثر سایه‌های به وجود آمده از توربین‌های بادی در حدود ۱ تا ۲ درصد تخمین زده شده است. آن‌ها همچنین پیش‌بینی کرده‌اند ترکیب نیروگاه‌ خورشیدی با نیروگاه‌های بادی عملا می‌تواند راندمان تولید انرژی را دو برابر کند. البته طراحان پروژه‌ی Gullen پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از افتادن سایه توربین‌ها بر سلول‌های خورشیدی را انجام داده‌اندِ به این ترتیب که سلول‌ها را در جهت شمال توربین‌های بادی و به دور از سایه‌ی آن‌ها تعبیه کرده‌اند.

تقریبا هیبریدی

آژانس دفاع لجستیکی وابسته به وزارت دفاع ایالات‌متحده، در حال کار بر روش‌هایی است که تمام نقاط ضعف استفاده‌ی ترکیبی از انرژی خورشیدی و انرژی بادی را از بین ببرد. این آژانس با همکاری سازمان Apex Clean Energy در تلاش است تا ۱۰۰ درصد نیاز انرژی منطقه‌ی فورت‌هوود در تگزاس را تأمین کند. آن‌ها در نظر دارند با استفاده از انرژی نیرو‌گاه‌ خورشیدی به همراه انرژی تولیدشده از یک نیروگاه بادی که در ۳۰۰ مایلی شمال غرب آن قرار دارد، به این هدف دست یابند.

مدیر روابط عمومی Apex، داوی ویلسون توضیح می‌دهد علت قرار دادن نیروگاه خورشیدی در منطقه‌ی فورت‌هوود این است که ارتش در نظر داشت شبکه از قطعی‌های برق و سایر محدودیت‌های شبکه‌ی اصلی مصون بماند. اما شرکت Apex و ارتش تصمیم گرفتند نیروگاه بادی را در منطقه‌ای بسازند که شدت وزش باد زیاد باشد. آن‌ها توربین‌های بادی را در جایی قرار دادند که بیشترین منبع انرژی بادی در دسترس است. نکته‌ی اصلی این پروژه به اعتقاد ویلسون، این است که برای ساخت یک نیروگاه هیبریدی لازم نیست توربین‌ها و سلول‌های خورشیدی در یک مکان قرار گیرند. ویلسون امیدوار است پروژه‌های این‌چنینی بتوانند هم از لحاظ زیست‌محیطی و هم از لحاظ اقتصادی قابل توجیه باشند. او توضیح می‌دهد:

در حال حاضر در ایالات‌متحده، ارزان‌ترین گزینه‌ برای تولید برق، نیروگاه بادی است. این در حالی است که تولید برق از نیروگاه خورشیدی هزینه‌ی بیشتری می‌طلبد. زمانی‌ که هزینه‌ی این دو آیتم را با هم ترکیب می‌کنید، می‌بینید هزینه‌ی آن‌ها در مقایسه با سایر منابع انرژی رقابتی‌تر می‌شود.