ایران اکونومیست- سیگارودی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید کل نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور ۷۶۱ مگاوات و سهم نیروگاه های بادی حدود ۳۰۲ مگاوات است.

جعفر محمدنژاد سیگارودی سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: طبق آخرین آمار بدست آماده هم اکنون ظرفیت تولید کل نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور ۷۶۱ مگاوات، سهم نیروگاه‌های بادی حدود ۳۰۲ مگاوات وسهم نیروگاه‌های خورشیدی ۳۵۰ مگاوات است که نیروگاه‌های برق آبی کوچک، زیست توده و نیروگاه‌های بازیافت حرارتی  جزئی از این  انرژی‌ها هستند.

وی ادامه داد:  هم اکنون ۲۰ واحد نیروگاه بادی  از جمله نیروگاه ۳۰ مگاواتی در منطقه کهک استان قزوین، منطقه چاه کن در استان آذربایجان شرقی، نیروگاه ۲۸ مگابایت منطقه بینالود در استان خراسان و شهر‌هایی چون منجیل و رودبار، گیلان وزنجان در منطقه سیاه پوش وجود دارد؛ البته حدود ۳۴۱۰ واحد مولد‌های کوچک خورشیدی در دست بررسی و بهره برداری هستند.

محمد نژاد افزود: هم اکنون ظرفیت تولیدی برق کشور با توجه به پیک مصرف در تابستان نزدیک به ۶۰ هزار مگاوات است و نزدیک به ۱.۵ درصد از تولید نیروگاه‌های کشور را نیروگاه‌های تجدید پذیر به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: نیروگاه‌های تجدید پذیر ایران در مسیر پیشرفت قابل توجهی قرار گرفته اند؛ هم چنین باید گفت ایران در داشتن ذخایر نفتی در دنیا بعد از کشور‌های ونزوئلا و عربستان در رده چهارم قرار دارد و در ذخایرگازی در رتبه دوم قرار دارد، اما در مجموع ذخایر نفت و گاز ایران در رتبه اول قرار دارد.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: کشور ایران ساعت‌های آفتابی بسیاری نسبت به بقیه کشور‌های دنیا دارد که این رقم به صورت میانگین ۳۰۰ روز در سال است؛ ضعیف‌ترین پتانسیل تابش انرژی خورشیدی ایران از ۱۲۳۰ ساعت در هر کیلومتر مربع (رامسر) شروع می‌شود که این رقم در استان‌های مرکزی، کرمان و یزد به ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع می‌رسد؛ حال کشور آلمان در مقایسه با کشور ما ۱۳۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع انرژی خورشیدی تولید می‌کند که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مراجع ذیربط این کشور ۴۵ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی به صورت پراکنده در آلمان احداث شده است.

محمدنژاد درباره انرژی‌های بادی بیان کرد: طبق مطالعات اخیر در کشور می‌توان گفت هم اکنون پتانسیل اقتصادی نیروگاه‌های بادی در ایران بیش از ۲۰ هزار مگاوات است. پتانسیل اقتصادی از این جهت مورد بررسی قرار میگیرد که اگر سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ زیر ساخت‌های لازم از جمله شبکه‌های برق و جاده‌ها فراهم است، اما نباید فراموش کرد که ظرفیت فنی نیروگاه‌های بادی در کشور به مراتب بیشتر ازپتانسیل اقتصادی است.

او با اشاره به انرژی‌های زمین گرمایی (Geothermal) بیان کرد: درقسمت‌هایی از درون زمین که شاهد آثاری از آب‌های معدنی هستیم امکان استفاده از این انرژی زمین گرمایی را داریم، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در ایران حداقل در ۱۵ منطقه امکان احداث نیروگاه‌های زمین گرمایی را داریم.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق  در پایان در خصوص انرژی‌های زیست توده گفت: انرژی‌های زیست توده از زباله‌های شهری و کشاورزی و حتی محصولات صنعتی مانند نی شکر بدست می‌آید، که از این انرژی‌ها می‌توان به طور مستقیم در سوخت و برق استفاده کرد. هم چنین در اطراف رودخانه‌های جاری میتوان نیروگاه‌های آبی کوچک در جریان آب احداث کرد.