اجرای کابل کشی شبکه برای حفظ استحکام و پایداری یک شبکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امروز درباره اجرای کابل کشی شبکه راهنمایی هایی ارائه می دهیم.

اجرای کابل کشی شبکه برای حفظ استحکام و پایداری یک شبکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این فرایند باید در بستر غیر فعال شبکه به خوبی انجام شود. در این زمینه استانداردها و قواعد بسیاری رعایت می شوند که هر بر میزان طول عمر شبکه تاثیرگذار خواهد بود. در این فرایند کلیه کابل ها بین نودهای کاربران نصب می شوند. این کابل ها رابط بین سوییچ ها و تجهیزات شبکه هستند. به این ترتیب پورت های شبکه تکمیل می شوند. 

مراحل اجرای فرایند کابل کشی

اجرای کابل کشی شبکه با متخصصان کابل کشی مراحل مختلفی دارد که این فرایند را تخصصی تر می کند. در هر مرحله بخش هایی از کابل کشی کل شبکه صورت می گیرند. این فرایند در مرحله پسیو پروژه احداث شبکه انجام شده و شرایط خاص خود را در این زمینه چند مرحله زیر تحت نظارت مهندسین حرفه ای شبکه انجام می شوند:

images 1696672788 65212c141760e - راهنمای اجرای کابل کشی شبکه

 

آماده سازی نقشه کابل کشی شبکه 

یکی از مهمترین بخش های اجرای کابل کشی شبکه، تهیه نقشه هایی برای این فرایند اجرایی است. در صورتی که این پروسه را بدون نقشه احداث کنید، بی شک نتیجه مطلوبی از آن به دست نخواهید آورد. کابل کشی شبکه با وجود نقشه دقیق تر انجام شده و از بروز هر گونه خطا پیشگیری می شود. در این نقشه ها میزان و مسیر قرارگیری کابل ها با دقت ارزیابی شده و بر این اساس تجهیزات اولیه فراهم خواهند شد. در این نقشه ها کلیه نودها شماره گذاری شده و بر این اساس پریزها و پچ ها در محل مورد نظر قرار می گیرند. کلیه رک ها و سوییچ ها نیز در نقشه کابل کشی شبکه در نظر گرفته خواهند شد. این راهکار تا حد زیادی از بروز خطا در روند استفاده از شبکه نیز پیشگیری می کند. 

انتخاب مسیر کابل کشی 

یکی دیگر از مراحل اجرایی کابل کشی در محیط های سازمانی و موسسات و شرکت ها، انتخاب مسیر نصب آن ها است. در صورتی که کابل کشی در محل عبور و مرور سازمان شما انجام می شود، باید به حفظ زیبایی محیط دقت داشته باشید. در این زمینه باید به نکات ایمنی کابل کشی نیز دقت داشته باشید. در مسیر کابل کشی شبکه نباید هیچ گونه نویزی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت اختلالاتی در سیستم کلی شبکه به وجود می آید. 

انتخاب نوع برند کابل ها 

برای اجرای کابل کشی شبکه یکی از مهمترین موارد، انتخاب تجهیزات باکیفیت است. برند سازنده کابل های انتخابی یکی از مهمترین مواردی است که در این مرحله مورد ارزیابی قرار می گیرد. انواع برندهای تجاری در کشورهای گوناگون، تولید کننده کابل های شبکه هستند که کیفیت و مقاومت محصولات آن ها با هم متفاوت است. در این زمینه باید به نظرات کارشناسان فنی مربوطه دقت داشته و بر این اساس یک مدل مقاوم و کاربردی را انتخاب کنید. در انتخاب نوع کابل شبکه، نوع روکش به کار رفته در آن نیز مورد توجه قرار می گیرد. کابل انتخابی سرعت عمل شبکه را نیز تعیین خواهد کرد؛ به همین خاطر نحوه انتخاب آن اهمیت بسیار زیادی دارد. 

images 1696672843 65212c4b09035 - راهنمای اجرای کابل کشی شبکه

 

آشنایی با بستر کابل کشی شبکه

در روند اجرای کابل کشی شبکه باید به فراهم آوری بستری مناسب برای کابل کشی نیز دقت داشته باشید. کابل های شبکه نباید در محیط در دسترس افراد قرار داشته باشند. در صورتی که کابل در دسترس باشد، احتمال آسیب دیدن آن نیز افزایش پیدا می کند. به این ترتیب آسیب رسانی به کلیت شبکه نیز کار ساده تری می شود. در این زمینه از بسترهای مختلفی برای کابل کشی به کار می روند. برخی از آن ها با جنس فلزی و برخی پلاستیکی تولید می شوند. در این میان داکت ها و لوله های فلزی و فلکسی بیشتر در معرض توجه قرار داشته و کیفیت مطلوبی دارند. در این زمینه باید حتما محل قرارگیری بستر کابل کشی را نیز مشخص کنید. بهترین محل اغلب روی دیوار است. 

فرایند نصب کابل شبکه 

برای اجرای دقیق تر فرایند کابل کشی در شبکه باید به نحوه نصب آن ها در محیط نیز دقت داشته باشید. در این زمینه زاویه چرخش کابل ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید بیشتر از ۹۰ درجه باشد. در غیر این صورت سبب افت سرعت در شبکه خواهد شد. در این فرایند از بروز هر گونه له شدگی، پارگی و… در کابل ها نیز پیشگیری کنید. به این ترتیب شبکه شما در سلامت کامل راه اندازی خواهد شد. کابل های موجود در شبکه باید آزادانه در محل نصب حرکت کنند. به همین خاطر نباید آن ها را تحت فشار در محل مورد نظر نصب کنید. 

تعیین طول مجاز کابل کشی

حداکثر طولی که برای کابل کشی شبکه مد نظر قرار می گیرد، ۹۰ متر است. بر این اساس کارشناسان و نصابان مربوطه باید به این حداکثر طول دقت داشته و کوتاه ترین مسیرها را برای کابل کشی انتخاب کنند. به این ترتیب از کیفیت و استحکام شبکه و کابل کشی های مربوط به آن نیز بهتر حفاظت می شود. در صورتی که ناچارا باید مسافت طولانی تری را کابل کشی کنید، حتما از رک استفاده نمایید. در این زمینه از کشیده شدن کابل ها در محل نصب پیشگیری کرده و از ساختار بدنه آن ها محافظت کنید. کشیدگی کابل ها به مرور زمان سبب نازک تر شدن آن ها خواهد شد. به این ترتیب به مشکلاتی مانند افت سرعت برمی خورید. 

images 1696672946 65212cb2d3c00 - راهنمای اجرای کابل کشی شبکه

مرحله لیبل گذاری کابل های شبکه 

یکی دیگر از بخش های اجرای کابل کشی شبکه، مرحله لیبل گذاری است که دقت عمل راه اندازی و اجرای یک شبکه را به شدت افزایش می دهد. در این مرحله از نمراتورها در بخش های ابتدایی و انتهایی هر کابل استفاده می شود. لیبل های شیشه ای یا پرینت لیبل در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته و شماره گذاری کابل ها با استفاده از آن ها انجام می شود. در این زمینه باید به فرمت دقیق شماره گذاری کابل ها نیز دقت داشته باشید. به این ترتیب در زمانی که حجم بالایی از کابل ها در یک مسیر قرار بگیرند، هرج و مرج و بی نظمی به وجود نمی آید. این شماره ها تعیین کننده شماره پورت، پچ پنل، شماره رک، شماره اتاق و…. هستند و دستیابی به اطلاعات شبکه موجود را ساده تر می کنند. 

کابل کشی در شبکه دیتاسنتر

فرایند کابل کشی در همه بخش های یک شبکه انجام می گیرد. اتاق سرورها نیز یکی از مهمترین اجزا در شبکه ها به شمار می رود. این فرایند در اتاق دیتاسنتر از دو طریق انجام می شود. کابل کشی در دیتاسنتر هم از روی لدر و بخش های بالایی قابل انجام است و هم از قسمت زیرین کف کاذب اتاق قابل انجام خواهد بود. هر یک از این روش ها با در نظر گرفتن شرایط محیط دیتاسنتر انتخاب می شوند. برای این منظور کابل ها پیش از نصب در محل شانه می شوند. 

جمع بندی

در این قسمت به مراحل اجرای کابل کشی شبکه پرداختیم که کیفیت اجرا و راه اندازی یک شبکه را افزایش می دهد. کابل کشی در شبکه با در نظر گرفتن نکات و دستورالعمل های مربوطه صورت می گیرد. در این زمینه باید طبق مراحل نام برده شده عمل کنید. همچنین در نظر گرفتن محل قرار گیری مسیر کابل کشی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد که بسته به شرایط محیط انتخاب خواهد شد. بهتر است این فرایند را به کارشناسان حرفه ای و تیم های باتجربه شبکه بسپارید.