در این بخش در رابطه با اصول سازماندهی و چینش درست و اصولی هر یک از ست ها و تجهیزات دندان پزشکی مطالبی را ارائه میکنیم.

در سال های اخیر روش های چینش تجهیزات و ابزارهای دندان پزشکی مورد توجه فعالان این عرصه و به ویژه دستیاران دندان پزشک قرار گرفته است. چینش درست و اصولی سینی دندان پزشکی و سایر تجهیزات مرتبط با این حوزه های درمانی مزایای قابل توجهی دارد. به طور کلی سازماندهی ابزارهای دندان پزشکی سبب افزایش کیفیت ارائه خدمات درمانی در کلینیک ها و مراکز درمانی مربوطه می شود و کارایی هر یک از پروسه های درمانی را به حداکثر می رساند. در ادامه شما را با نکات مربوط به این حوزه آشنا می کنیم. 

نکات سازماندهی ابزارهای دندان پزشکی

آشنایی با اصول کایزن در خصوص سازماندهی به این ابزارها در کلینیک ها و مراکز درمانی دهان و دندان حائز اهمیت بسیاری است. این اصول پیش تر تنها در خصوص سازماندهی زمان و برنامه های مرتبط با حوزه کاری دندان پزشکی مطرح می شد؛ اما در حال حاضر سازماندهی درست ابزار و تجهیزات مورد نیاز نیز در این عبارت خلاصه می شود. با استفاده از این ترفندهای ساده، کلیه لوازم مورد نیاز دندان پزشک به موقع در دسترس افراد قرار می گیرد و در صورت بروز هر گونه مشکلی در ساختار آن ها، تعویض و ترمیم هر یک به خوبی انجام می شود.

توجه به این اصول کنترل عفونت را به حداکثر می رساند و سلامت کارکنان را نیز حفظ خواهد کرد. با اعمال چند تغییر ساده در اصول سازماندهی به این تجهیزات بار استرس و تنش عملیات های طبی در این حوزه نیز کاهش می یابد. در ادامه شما را با برخی از نکات مربوط به کایزن در دندان پزشکی اشاره می کنیم.

چیدن انواع ست های دندانپزشکی 1024x571 - آموزش چیدن انواع ست های دندانپزشکی

سازماندهی ابزارهای استریل شده

مرتب بودن و سازماندهی بخش مربوط به ابزارهای استریل شده در مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نظارت بر این بخش سبب حفظ سلامت بیماران و کارکنان می شود. برای دسترسی ساده تر به ابزارهای استریل شده باید به سازماندهی این بخش توجه ویژه ای دشته باشید. در غیر این صورت مشکلات عدیده ای در زمینه ضد عفونی این تجهیزات به وجود می آید. 

در این خصوص دور انداختن برخی از تجهیزات و لوازم قدیمی و فرسوده به شدت توصیه می شود. بهتر است از نگهداری ابزارهای بلااستفاده در محدوده استریلازیسیون خودداری کنید. در این صورت کنترل امور ساده تر انجام می گیرد. در این زمینه باید تعادلی بین لوازم و تجهیزات استریل شده، تجهیزات استریل نشده، تجهیزات منقضی شده و… برقرار کرده و کلیه این لوازم را تحت کنترل داشته باشید. رعایت این نکته کارآمدی پروسه های دندان پزشکی را به حداکثر می رساند. 

تعیین جای مشخص برای هر ابزار

بهتر است ابزارهای مربوط به عملیات های دندان پزشکی را بر روی میز قرار ندهید. تعیین یک فضای مشخص برای قرار گیری هر یک از این ابزارها در کلینیک و مطب مورد نظر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. قرار دادن همه ابزار بر روی کانتر دندان پزشکی، تنها دسترسی به آن ها دشوارتر می کند. به همین خاطر توصیه می شود، در نظر گرفتن این نکته مهم را از یاد نبرید. 

تامین کننده تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال یکی از مهمترین مراکز ارائه دهنده این محصولات است که همواره به نگهداری درست و اصولی از این اقلام تاکید می کند. در صورت عدم قرارگیری ابزارها در محلی مناسب، آسیب پذیری آن ها نیز در طولانی مدت افزایش می یابد.

استفاده از کالر کد و لیبیل گذاری

در خصوص استفاده بهتر از هر یک از تجهیزات دندان پزشکی لازم است که همه آن ها را کد گذاری کرده و از لیبیل و کالر کد برای آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید برای هر یک از دسته بندی های ابزار دندان پزشکی از کالر کدهای رنگی با رنگ متفاوت استفاده کرده و به این ترتیب شناسایی آن ها را در طول انجام فرایندهای طبی و درمانی ساده تر کنید. این کار در مراکزی که دستیاران تازه کار مشغول به کار هستند، اهمیت بیشتری دارد. 

استفاده از سینی ابزار 

استفاده از سینی های ابزار برای ساماندهی بهتر و دقیق تر به ابزارهای دندان پزشکی نیز حائز اهمیت است. البته به جز سینی ها ظروف نظم دهنده دیگر نیز در این حوزه ارائه شده اند که استفاده از آن ها مزایای بی شماری در این زمینه دارد. استفاده از این سینی ها سبب افزایش تمرکز پزشک و صرفه جویی در زمان او می شود. برخی از این سینی ها حجیم بوده و برخی از مدل های آن ها ابعاد کوچکتری دارند. دندان پزشکان به نسبت نیازهای خود هر یک از این تجهیزات را خریداری می کنند. 

چیدن انواع ست های دندانپزشکی2 - آموزش چیدن انواع ست های دندانپزشکی

نگهداری اصولی از فرزها

یکی از مهمترین تجهیزات دندان پزشکی، فرزهای مورد استفاده در این حوزه هستند که رعایت نکات و اصول نگهداری از آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نظم بخشیدن به فرزها در کلینیک های دندان پزشکی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از جافرزی های استاندارد بر روی یونیت های دندان پزشکی در این زمینه توصیه می شود. 

تیز کردن ابزارهای تیز

بسیاری از ابزارهای دندان پزشکی به مرور زمان کند می شوند؛ به همین خاطر باید همواره به جایگزین کردن ابزارهای کند شده با ابزارهای تیز دقت داشته باشید. استفاده از ابزارهای کند دندان پزشکی به مرور زمان کاهش رضایت مشتریان شما را به دنبال دارد. از این رو باید به این اصول مهم دقت بالایی داشته باشید. بهتر است دستگاه ها و لوازم کند شده را از چرخه مصرف خود خارج کرده و آن ها را ترمیم کنید. در این زمینه استفاده از راهنما و گاید دندان پزشکی نیز کمک شایانی به دستیاران و دندان پزشکان در هر یک از کلینیک های مربوطه خواهد کرد. 

جمع بندی

در این بخش در رابطه با اصول سازماندهی و چینش درست و اصولی هر یک از ست ها و تجهیزات دندان پزشکی مطالبی را ارائه کردیم. توجه به اصول نام برده شده به شما کمک می کند که هر یک از فرایندهای طبی و درمانی را با دقت عمل بالاتری انجام دهید. این امر رضایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت و کیفیت پروسه های درمانی را در سطح قابل توجهی ارتقا می دهد. در این خصوص توجه به نکات کایزن مورد توجه قرار دارد که برخی از آن ها را در این مطلب بررسی کردیم.