برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایج در اغلب لباسشویی های قدیمی و حتی جدید است که باید جدی گرفته شود.

برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایج در اغلب لباسشویی های قدیمی و حتی جدید است که باید جدی گرفته شود. در برخی از مواقع برق داشتن بدنه لباسشویی خطر زیادی ندارد و براحتی قابل حل است و گاها نشان دهنده خرابی قطعات داخلی است و باید خیلی زود برطرف شود. در ادامه به این سوال که چرا ماشین لباسشویی برق دارد و چکار کنیم که از برق گرفتگی ماشین لباسشویی جلوگیری شود پاسخ خواهیم داد.

images 1686562001 6486e4d1b7fa1 1024x461 - بررسی علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی + راه حل

برق داشتن لباسشویی به دلیل اشکال در سیم ارت

در ساختمان ها برای وسایل برقی سیم ارت نصب میشود و برق را به زمین انتقال داده و خنثی می کند. اگر در زمان نصب وسایل الکترونیکی به این مساله توجه نشود، احتمال برق گرفتگی جزئی وجود داشته باشد. دقت داشته باشید که این برق شاید باعث برق گرفتگی شدید نشود، اما می تواند به دستگاه آسیب وارد کند. به همین دلیل بهتر است اگر در این زمینه تخصص ندارید، از مراکز ارائه دهنده خدمات تعمیر ماشین لباسشویی در خانه استفاده کنید تا سیم ارت را متصل کنند.

البته نصب این سیم کار سختی نیست و می توانید میخ را به زمین یا گوشه های دیوار وصل کنید. سپس یک سیم از پشت لباسشویی به این میخ متصل کنید تا برق به زمین انتقال یابد.

سیم پیچی معیوب لباسشویی

برق داشتن ماشین لباسشویی دوقلو و لباسشویی های قدیمی در بسیاری از مواقع به دلیل اشکال در سیم پیچی داخلی آنها است. استفاده طولانی مدت از لباسشویی به مرور باعث آسیب به قطعات داخلی شده و روکش سیم های آنها نیز ممکن است از بین برود. اگر روکش سیم قطعات داخلی از بین رفته باشد تا سیم ها از جای خود خارج شده و به دیگ متصل شده باشند، احتمال برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی افزایش پیدا می کند.

بررسی سیم پیچی داخلی و تعویض سیم ها نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. چون هرگونه اشتباه در اتصال سیم ها می تواند منجر به خسارت های جبران ناپذیر به قطعات داخلی آن شود. بهترین کار در این شرایط تماس با تعمیرگاه تعمیرات ماشین لباسشویی سامسونگ و سایر برندهای مرتبط با دستگاه است.

images 1686562034 6486e4f200bc1 - بررسی علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی + راه حل

اشکال در سیم برق ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل برق داشتن بدنه لباسشویی، اشکال در سیم دو شاخه و محل اتصال آن به دستگاه است. کابل های برق دارای روکش پلاستیکی هستند و به دلایل مختلف ممکن است این روکش از بین رفته باشد. از بین رفتن روکش سیم برق بسیار خطرناک است و بلافاصله باید آن را از پریز جدا کنید. بعد از جدا کردن سیم از پریز باید با سیم سالم جایگزین شود و خطر برق گرفتگی را از بین ببرید.

نشت آب لباسشویی

در ماشین های لباسشویی آب و برق نقش بسیار مهمی دارند که نباید با هم برخورد داشته باشند. چون آب رسانای بسیار قوی است و می تواند باعث برق گرفتگی های شدید شود. مواردی از قبیل پاره شدن شلنگ آب ورودی، اشکال در شیر برقی و اشکال در شلنگ تخلیه می تواند شرایط را برای نشت آب در لباسشویی فراهم کند.

لذا اگر احساس کردید که بدنه یا دیگ ماشین لباسشویی برق دارد، باید بررسی کنید که آیا دستگاه دچار نشت آب نشده است؟ با رفع نشتی آب به احتمال زیاد می توانید از برق گرفتگی جلوگیری کنید.

فرسودگی المنت لباسشویی

المنت یا هیتر قطعه ای بسیار مهم و کاربردی در ماشین های لباسشویی است که در گرم شدن آب موثر است. این قطعه با انرژی الکتریکی دمای آب را افزایش می دهد. اگر المنت یا هیتر دچار اشکال شود، ممکن است در برق دار شدن ماشین لباسشویی نقش داشته باشد. البته احتمال برق گرفتگی لباسشویی با المنت معیوب بسیار کم است. اما اگر سایر قطعاتی که در بالا به آن اشاره شد سالم هستند، بهتر است المنت نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

نیم سوز شدن موتور لباسشویی

از دیگر دلایل برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی می توان به خرابی یا نیم سوز شدن موتور دستگاه اشاره کرد. موتور یکی از قطعات بسیار مهم و قلب ماشین لباسشویی است که اگر نیم سوز شود، احتمال نفوذ برق به بدنه دستگاه افزایش پیدا می کند. در این شرایط بهترین راهکار تعمیر یا تعویض موتور است.

نحوه برطرف کردن برق بدنه لباسشویی

در حالت طبیعی بدنه ماشین های لباسشویی به دلیل رنگ های به کار رفته در آنها برق دار نمیشوند. اما رنگ پریدگی های جزئی در بدنه می تواند باعث برق گرفتگی شود که البته خطرناک نیست و ولتاژ زیادی ندارد. دیگ قطعه ای فلزی در ماشین لباسشویی است که براحتی برق را از خود عبور می دهد. همان طور که اشاره شد، اگر سیم پیچی داخلی دچار اشکال شود و سیم های بدون روکش به دیگ متصل شوند، باعث برق دار شدن آن می شوند.

برای جلوگیری از برق گرفتگی با ماشین لباسشویی می تواند چند راهکار را ارائه داد که عبارتند از:

  • در زمان نصب ماشین لباسشویی مطمئن شوید که سیم ارت بدرستی متصل شده است یا خیر؟ این سیم اهمیت زیادی دارد و باید بدرستی نصب آن انجام شود.
  • تا حد امکان ماشین لباسشویی را در محیط های دارای نم و رطوبت قرار ندهید.
  • اگر کفپوش آشپزخانه فرش نیست، بهتر است در زمان روشن بودن ماشین لباسشویی از کفش استفاده کنید.
  • کابل برق لباسشویی را از وسایل گرمایشی اطراف دور کنید. علاوه براین، مطمئن شوید که سیم برق لباسشویی زیر دستگاه گیر نکرده باشد. در غیر این صورت در زمان کوتاه روکش آن از بین رفتن و احتمال برق گرفتگی را افزایش می دهد.
  • با سرویس دوره ای از سالم بودن سیم پیچی داخلی دستگاه مطمئن شوید.
images 1686562068 6486e514908fd 1024x703 - بررسی علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی + راه حل

آیا المنت باعث برق دار شدن بدنه لباسشویی میشود؟

یکی از سوالات رایج اغلب افراد این است که آیا المنت می تواند منشا برق داشته بدنه و سایر قطعات داخلی لباسشویی باشد؟ واقعیت این است که میان المنت و دیگ یک لایه پلاستیکی ضخیم قرار گرفته و به همین دلیل برق نمی تواند میان این دو جریان داشته باشد. به همین دلیل نمی توان آن را به عنوان دلیل برق دار شدن بدنه لباسشویی در نظر گرفت.

در صورت مشاهده هرگونه اشکال در روند کار ماشین لباسشویی با برق دار شدن دیگ و سایر قطعات دستگاه می توانید از طریق آدرس technoposhtiban.com از خدمات تکنوپشتیبان استفاده کنید. این مجموعه در شمال، جنوب و شرق و غرب تهران خدمات تعمیر لوازم خانگی ایرانی و خارجی را در محل و منزل ارائه می دهد.