از زمانی که رمز ارز دوج کوین (Dogecoin) به عنوان یک میم کوین و برای شوخی ساخته شد و بعد اشخاصی مثل ایلان ماسک با حمایت‌های خود موجب رشد بی‌سابقه و شدید آن شدند، میم کوین‌های دیگری نیز با عکس سگ نژاد Shiba روی نماد خود و به تقلید از دوج کوین ساخته شدند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) اشاره کرد.

از زمانی که رمز ارز دوج کوین (Dogecoin) به عنوان یک میم کوین و برای شوخی ساخته شد و بعد اشخاصی مثل ایلان ماسک با حمایت‌های خود موجب رشد بی‌سابقه و شدید آن شدند، میم کوین‌های دیگری نیز با عکس سگ نژاد Shiba روی نماد خود و به تقلید از دوج کوین ساخته شدند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) اشاره کرد.

رمز ارز شیبا اینو با نماد SHIB یک توکن اتریومی (استاندارد ERC20) است. قیمت آن بسیار پایین و تعداد توکن‌های در گردش داخل شبکه بسیار بالا است. به عنوان مثال با پرداخت پول یک بیت کوین، با توجه به قیمت خرید ارز دیجیتال شیبا اینو در حال حاضر، حدود ۱ میلیارد عدد شیبا اینو خرید خواهید کرد.

توکن شیبا اینو با استاندارد ERC-20 و بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده‌ است که از جمله مزایای آن می‌توان به جامعه کاربری بسیار بزرگ و همچنین اولین بودن در نوع خودش اشاره کرد، اما این بلاک چین مشکلاتی نیز دارد که بالا بودن ازدحام شبکه و هزینه تراکنش‌ها از جمله این مشکلات است. بلاک چین‌ها و راه حل‌های لایه دو متعددی در چند سال اخیر برای حل مشکل ازدحام اتریوم به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها بلاک چین ترون است. اگر توکن‌های شیبا اینو و دوج کوین بر بستر شبکه ترون (Tron) نیز قابل استفاده شوند، کاربران می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کم به انجام معاملات خود بپردازند، چرا که بلاک چین ترون با ساختار غیر متمرکز و الگوریتم اجماع اثبات سهام خود توانسته سرعت تراکنش‌ها را بالا و هزینه آن‌ها را پایین ببرد. در حال حاضر خرید ترون با ارزهای فیات امکان‌پذیر نیست.

در حقیقت برای ارائه توکن شیبا اینو و دوج کوین روی بستر شبکه ترون، احتمالا نسخه رپدشده (Wrapped) آن‌ها باید به این بلاک چین منتقل شود و در نتیجه هزینه تراکنش‌ها دیگر با توکن بومی شبکه ترون پرداخت خواهند شد. اما از این بحث که بگذریم، در ادامه این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که رمز ارز شیبا اینو و دوج کوین در چه وضعیتی قرار دارند و رسیدن دوج کوین به ۱ دلار کمتر طول می‌کشد یا رسیدن شیبا اینو به ۰٫۰۱ دلار.

شیبا اینو یا دوج کوین؟ مسئله این است!

اگر شیبا اینو در طول عمر کوتاه خود یک چیز را به ما یاد داده باشد، همین است که هیچ چیز غیر ممکن نیست. شیبا اینو به سادگی توانست در دوره‌ای کوتاه ارزش کل خود را از دوج کوین بیشتر کند و آن را در جدول بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال پشت سر بگذارد، هر چند که در هنگام نوشته شدن این مطلب، دوج کوین بار دیگر بالا رفته و در رتبه ۱۱ قرار گرفته است و شیبا اینو جایگاه ۱۵ را در اختیار دارد. با این حال شیبا اینو برای به رسیدن به قیمت ۰٫۰۱ دلار باید ارزش کل بازاری در حد چندین تریلیون دلار داشته باشد. در حقیقت اگر SHIB به قیمت مذکور برسد، ارزش تمام توکن‌های آن از قیمت مجموع بیت کوین‌های دنیا بیشتر می‌شود که این موضوع به شدت نامحتمل به نظر می‌رسد.

دوج کوین نیز برای رسیدن به ۱ دلار باید ارزش بازار خود را به حدود ۱۳۵ میلیارد دلار برساند که یعنی باید در جایگاه سوم بعد از بیت کوین و اتریوم قرار بگیرد و از دلار تتر نیز بالاتر رود. هر دوی این اتفاقات غیر ممکن به نظر می‌رسند، اما کدام یک محتمل‌تر است؟

دوج کوین شوخی شوخی، افراد زیادی را از عرش به فرش رساند و سرمایه‌های اندک را تبدیل به دارایی‌های میلیونی و میلیاردی کرد! اگرچه کاربرد خاصی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت و برخلاف مواردی نظیر اتریوم و پولکادات سرویس خاصی ارائه نمی‌کند، اما در نخستین ماه‌های سال ۲۰۲۱ تا رتبه ده بازار کریپتوکارنسی از نظر مارکت کپ صعود کرد. DogeCoin یک سکه (دیجیتالی) با تصویر یک سگ روی آن به شمار می‌رود! همین و بس! با این حال رقبای بسیار قدرتمندی را کنار زد. حجم وحشتناک خرید دوج کوین طی ماه فوریه سال ۲۰۲۱ حتی از نظر خالق آن نیز غیر منطقی بود!

ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE) در لحظه نوشته شدن این مطلب (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) در حدود قیمتی ۰٫۱۳۶۷ دلار معامله می‌شود و برای رسیدن به قیمت ۱ دلار نیاز به رشدی ۶۳۵ درصدی دارد. گفتنی است که این ارز دیجیتال قبلا نیز رشدهای شدید و نجومی را تجربه کرده است، به شکلی که در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ توانست رشدی ۹۵۰۰ درصدی داشته باشد و به سقف قیمتی ۰٫۷۳۹۰ دلار برسد، بنابراین خیلی دور از انتظار نیست که با یک رشد شدید دیگر بتواند قیمت خود را به ۱ دلار برساند.

دو میم کوین دوج کوین و شیبا اینو ؛ کدام آینده دارتر است؟ 1024x576 - مقایسه دو میم کوین دوج کوین و شیبا اینو ؛ کدام آینده دارتر است؟

رمز ارز شیبا اینو (SHIB) نیز در زمان نوشته شدن این مطلب در حدود قیمت ۰٫۰۰۰۰۲۲۳۲ دلار معامله می‌شود و برای رسیدن به قیمت ۰٫۰۱ دلار به رشد سرسام‌آور ۴۴۷۷۴ درصدی نیاز دارد. بیشترین درصد سودی که شیبا اینو قبلا داشته حدود ۱۲ هزار درصد در عرض ۶ ماه بوده است. بنابراین بسیار نامحتمل به نظر می‌رسد که این اتفاق به این زودی‌ها رخ دهد.

دو میم کوین دوج کوین و شیبا اینو ؛ کدام آینده دارتر است؟ 2 1024x576 - مقایسه دو میم کوین دوج کوین و شیبا اینو ؛ کدام آینده دارتر است؟

نتیجه‌گیری

با توجه به مجموع اطلاعات ارائه شده، به نظر می‌رسد رسیدن دوج کوین به قیمت ۱ دلار بسیار آسان‌تر از صعود ۴۴ هزار درصدی شیبا اینو و رسیدن آن به ۰٫۰۱ دلار باشد. هرچند که در بازار ارزهای دیجیتال به دفعات ثابت شده است که هیچ چیز غیر ممکن نیست و امکان دارد در آینده دور، با ورود افراد بیشتر به حوزه کریپتو و بر بستر شبکه‌های بلاک چینی همچون اتریوم و ترون، رمز ارز دوج کوین و حتی شیبا اینو مقادیر قیمتی ۱ دلار و ۱ سنت را که امروز کاملا نامحتمل به نظر می‌رسد، تصرف کنند.