مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد با اشاره به ظرفیت استان در ایجاد نیروگاه های خورشیدی گفت: این منطقه از لحاظ بهره برداری چنین واحدهایی برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز در کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

 ابوالفضل اسدی روز یکشنبه در  نشست برخط(آنلاین) خانه مطبوعات یزد در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ۳۳۰ روزهای آفتابی ، وجود شبکه‌های الکتریکی مناسب و پایدار ، افزود: با توجه به این جایگاه استان، هفت شرکت با ظرفیت ۵۸.۵ مگاوات در مدار بهره‌برداری قرار دارد، امیدواریم این عدد تا پایان سال ۹۹ به ۷۰ مگاوات افزایش یابد.

وی تاکید کرد: این شرکت وظیفه توسعه و بهره‌­برداری شبکه‌­های انتقال و فوق‌ توزیع استان را به عهده دارد خاطرنشان کرد: این موسسه توانسته است در ۱۰ شهرستان­‌ ماموریت تامین برق را به خوبی انجام دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد تعداد مشترکان بزرگ انرژی الکتریکی استان را ۲۷ مورد بیان کرد و یادآور شد: قدرت اسمی نیروگاه‌­های استان ۲ هزار و ۷۸۰ مگاوات است و نیروگاه­‌های زنبق، سیکل ترکیبی یزد، تابان، سرو، شیرکوه و نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده از جمله این نیروگاه‌­هاست.

وی یزد را شاهراه ارتباطی شبکه برق کشور با پایداری بسیار مناسب دانست که با استان‌های خراسان، کرمان، فارس و اصفهان از طریق ۱۱ خط انتقال و فوق‌توزیع تبادل انرژی دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌­ای یزد همچنین با اشاره به وضعیت تولید و مصرف صنعتی استان در سال های ۹۷ و ۹۸،  افزایش تولید، فروش به صنایع بزرگ و فروش شرکت توزیع را نشان از توسعه صنعتی استان بیان کرد.

پیش بینی پیک بار ۱۸۳۵ مگاواتی در سال ۹۹

وی خاطرنشان کرد: پیک نیاز مصرف استان در سال ۹۸ ، یکهزار و ۶۶۸ مگاوات بود که نسبت به سال ۹۷ به میزان ۸.۵ درصد رشد داشت ، پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ این میزان به هزار و ۸۳۵ مگاوات برسد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد رشد پیک بار کشور سال ۱۳۹۸ را  حدود یک درصد بیان کرد و این اختلاف را نشانگر توسعه صنعتی استان دانست و تصریح کرد: ۷۵ درصد انرژی الکتریکی استان در بخش صنعت و حدود هفت درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که در مجموع ۸۲ درصد انرژی الکتریکی در بخش مولد و اشتغال‌زا مصرف می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اختلاف ۲۳ هزار مگاواتی اختلاف پیک بار کشور در تابستان و زمستان که عمدتا ناشی از بار سرمایشی است، افزود: سالانه ، پیک بار در حدود ۵۰۰ ساعت از هشت هزار و ۷۶۰  ساعت در سال است و عملا مابقی اختلاف در سایر فصول با نبود نیاز مواجه است و خواب سرمایه را در نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال و فوق‌توزیع شاهد می‌باشیم و به تبع آن بهره‌وری سرمایه پایین است.

راهکار­های تشویقی برای مردم و مشترکان در دستور کار صنعت برق

اسدی راهکارهای طرح تعطیلات و تعمیرات صنایع، ذخیره عملیاتی، طرح اوج بار از ساعت ۱۲ الی ۱۸ و مولدهای خود تامین را از جمله راهکارهای تشویقی همراه با پاداش بیان کرد و خواستار تعامل ۲ سویه با جامعه، اصحاب رسانه و نخبگان برای استفاده بیشتر از ظرفیت و نظر آنها شد.

وی طرح‌های تشویقی مشترکان خانگی و سایرین را از فعالیت‌های شرکت توزیع برق استان برشمرد که در حال اجراست.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد در ادامه افزود: تعمیر و توسعه بخش‌های صنعت برق استان از جمله شبکه‌­های انتقال، فوق‌توزیع، نیروگاه‌ها و شبکه توزیع حتی در زمان تعطیلات نوروزی و محدودیت‌های کرونا به همت کارکنان صنعت برق استان انجام شد، امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم و صاحبان صنایع، تابستان بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم.

مصرف برق کولرهای گازی بیش از چهار برابر کولرهای آبی است

اسدی در بخشی دیگر از سخنان خود به افزایش حدود چهار برابر مصرف برق کولر­های گازی نسبت به کولرهای آبی اشاره کرد و تعویض موتور کولر آبی کلاس G با کلاس A، تعویض پوشال‌ها و استفاده از سایه‌بان را از جمله راهکاری برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی و حتی آب به ویژه آب مصرفی در نیروگاه‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل برق منطقه‌­ای یزد همچنین راهکارهای مدیریت مصرف بدون هزینه یا کم هزینه را از جمله استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در حد فاصل ساعت های ۱۲ تا ۱۸، استفاده حداکثری از نور طبیعی روز، استفاده از حصیر یا توری برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل ساختمان و تنظیم دمای آسایش حدود ۲۴ تا ۲۵ درجه را از اداره های استان و مردم خواستار شد.

وی همچنین فعال­‌ کردن شرکت­‌های خدمات انرژی برای ممیزی انرژی اداره ها و استارتاپ ­ها برای کاهش مصرف انرژی را از برنامه‌­های سال ۹۹ وزارت نیرو و استان عنوان کرد.

این مسوول صنعت برق استان، رصد راهکار­های بهینه‌­سازی و مدیریت‌­ مصرف را در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال داخلی بیان کرد که کمترین هزینه و زمان و بیشترین کاهش میزان گاز­های گلخانه­‌ای را در مقایسه با سایر روش­‌های مدیریت عرضه و حتی انرژی ­های تجدیدپذیر دارد.

اسدی فعالیت‌های برق منطقه‌ای یزد را در هشت محور بیان کرد و افزود: نخستین و مهم‌ترین آن محور جامعه است،امیدواریم بتوانیم با استفاده از نظرها و پیشنهادهای ائمه جمعه و جماعات، اصحاب رسانه، نخبگان جامعه و مردم و با همکاری صنایع استان؛ توسعه، رشد و شکوفایی بیش از پیش استان را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹  مشارکت مردم و صاحبان صنایع استان را لازمه عبور موفق از پیک بار سال ۹۹ بیان کرد و گفته بود : مدت زمان پیک مصرف برق حدود ۴۰۰ ساعت در تابستان است.

اسدی افزود: صنعت برق استان در سه حوزه تولید، انتقال و توزیع فعالیت دارد که در حوزه تولید، با همت و همکاری شرکت‌های تولید برق و مدیریت تولید برق استان و نیروگاه‌های خصوصی، عمده تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی با ظرفیت نامی  ۲ هزار و ۵۴۴ مگاوات انجام شده و امیدواریم، در زمان پیک مصرف انرژی الکتریکی، همه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی در مدار باشند .

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۶۶۰ هزار مشترک برق دارد که هم اکنون ۸۱.۱ درصد مشترکان توزیع برق استان در بخش خانگی، ۱۳.۵ درصد در بخش تجاری، ۲.۳ درصد عمومی، ۱.۷ درصد صنعتی و ۱.۴ درصد کشاورزی هستند.

در فروش انرژی، بخش‌های صنعتی با ۵۲ درصد، کشاورزی با ۱۵ درصد، خانگی ۲۲ درصد، عمومی ۶ درصد و پنج درصد مربوط به بخش تجاری است .

  • نویسنده : احمد عالمی
  • منبع خبر : ایرنا