اروپا، به‌عنوان رهبر انرژی بادی در جهان در تلاش است تا با بهره‌گیری از شرایطی اقلیمی خود، استفاده از انرژی بادی را توسعه دهد.

وقتی صحبت از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، اتحادیه‌ی اروپا با پتانسیل واقعی خود فاصله‌ی زیادی دارد. این در حالی است که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، اگر یک توربین بادی در هر نقطه‌ی مناسب از زمین گذاشته شود، بیش از ۱۰۰ برابر انرژی بادی تولید شده‌ی کنونی در مناطق خشکی تأمین خواهد شد! بر مبنای محاسبات صورت گرفته، ۱۱ میلیون توربین بادی دیگر لازم است تا انرژی کافی مورد نیاز جهان تا سال ۲۰۵۰ تأمین شود.

بنیامین ساواکول، از کارشناسان سیاست انرژی دانشگاه ساکس در این خصوص می‌گوید:

بدیهی است که منظور ما نصب توربین در نقاط مشخص شده نیست. اما تحقیق پیش رو نشان می‌دهد که انرژی بادی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای در سرتاسر اروپا دارد که می‌تواند در جهت جلوگیری از بروز فاجعه‌ی آب و هوایی از آن استفاده کرد.

امروز، اتحادیه‌ی اروپا، پیش‌گام تولید انرژی بادی در جهان شناخته شده است و توربین‌های بادی دریایی و ساحلی این منطقه، قابلیت این را دارد که تقریبا یک سوم از ظرفیت باد در جهان را پوشش دهد. به این ترتیب، کمیسیون اروپا وعده داده است که تا سال ۲۰۵۰، حداقل ۱۰۰,۰۰۰ توربین بادی دیگر اضافه یا به‌روزرسانی کند.

با این حال، یافته‌های جدید قابلیت اتحادیه ی اروپا را فراتر از این میزان تخمین زده‌اند. محققان با بررسی کشور به کشور با استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌ی بادی در صدد پاسخ به یک پرسش بسیار مهم بودند: «اروپا تا چه اندازه می‌تواند انرژی بادی داشته باشد؟»

با توجه به زیرساخت‌ها، مناطق ساخته شده و محافظت شده، محققان به این نتیجه رسیدند که در ۴۶ درصد از مناطق اروپایی، سرعت باد از میزان مطلوبی برخوردار است. به این ترتیب، حدود ۵ میلیون کیلومتر مربع از مساحت اروپا می‌تواند نزدیک به ۵۰۰ اگزاژول انرژی بادی را تأمین کند. این رقم ۷۰ اگزاژول بیشتر از رقم مورد نیاز جهان در سال ۲۰۵۰ است.البته در این تخمین، بسیاری از محدودیت‌ها لحاظ نشده است؛ برای مثال، مواردی مانند محدودیت‌های مکان‌های خاص، پذیرش عموم و موضوعات مربوط به مالکیت خصوصی از جمله محدودیت‌هایی هستند که نادیده گرفته شده‌اند. به این ترتیب، پژوهشگران این بررسی، چنین تحقیقی را بیشتر از یک طرح اجرایی، نوعی راهنمای سیاست‌گذاری تلقی می‌کنند.

توربین های بادی

مقاله‌های مرتبط:
هر آنچه باید درباره انرژی بادی و توربین‌ های بادی بدانید
قیمت انرژی بادی اکنون کمتر از بهای گاز طبیعی است
با این وجود ، در مقایسه با برآوردهای قبلی ، این یکی از دقیق‌ترین دیدگاه‌ها در خصوص پتانسیل اروپا در آینده‌ی انرژی بادی است. محققان با استفاده از داده‌های پیشرفته‌ی GIS در سطوح کشوری و کوچک‌تر، به برآوردهایی در خصوص انرژی بادی حاصل از محیط‌های خشکی دست پیدا کردند که رقم آن بیشتر از رقم اعلام شده در مطالعات گذشته است. به‌عنوان مثال ، در سال ۲۰۰۹، آژانس محیط زیست اروپا، میزان پتانسیل انرژی باد درخشکی را سه برابر کم‌تر از میزان فعلی اعلام کرده بود.

چنین اختلافی می‌تواند مربوط به مفاهیم جدید مانند «زمین مناسب» یا فناوری‌های نو باشد. در طول ۱۰ سالی که اولین گزارش‌ها درباره‌ی پتانسیل انرژی بادی منتشر شد، ظرفیت این انرژی در ایالات متحده سه برابر اعلام شد که با کاهش قیمت توربین‌های بادی و افزایش بازدهی آن‌ها همراه بود.در یک مطالعه‌ی دیگر که توسط پژوهشگران آلمانی انجام شد، اروپا می‌تواند یک چهارم از زمین‌های کشاورزی خود را به مزارع بادی تبدیل کند. این نتیجه‌گیری به تخمین‌های گذشته شباهت دارد؛ با این حال محققان با درنظرگرفتن فناوری‌های جدید، راندمان انرژی بادی را بسیار بیشتر از این میزان محاسبه کرده‌اند.

البته تمام این بررسی‌ها در حد تئوری و فرضی هستند و هر کدام محدودیت‌هایی را به همراه دارند و هنوز رسیدن به نتایج قطعی‌تر نیاز به فضای بیشتری برای رشد دارد. پیتر انوولدسن، از محققان انرژی بادی می‌گوید:

محققان بدون شک نامتناوب بودن ذخیره‌ی انرژی بادی را پاسخگوی نیاز انرژی جهان نمی‌دانند. با این حال، حتی بدون درنظرگرفتن تحولات فناوری در دهه های آینده، نیروی باد در مناطق خشکی، جزو ارزان‌قیمت‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر است.

نتایج این مطالعات در ژورنال Energy Policy منتشر شده است.