هزینه تولید برقی صنعتی و تجاری در چین از سیستم‌های خورشیدی، اکنون از برق عرضه شده توسط شبکه سراسری این کشور ارزانتر است.

 پژوهشگران هزینه‌های سیستم‌های انرژی خورشیدی را در ۳۴۴ شهر چین تخمین زده‌اند و دریافتند برق تولید شده از سیستم‌های انرژی خورشیدی تجاری و صنعتی اکنون در شهرهای چین ارزان‌تر از برق شبکه سراسری است.

محققان دریافتند ژنراتورهای خورشیدی در شبکه‌های محلی نسبت به نیروگاههای زغال سنگ در ۲۲ درصد از شهرهای چین با هزینه کمتری برق تولید می‌کنند.

یک “تورینِ برقی” یا شبکهٔ الکتریکی یک شبکهٔ به هم پیوسته برای رساندن برق از تولیدکننده‌ها به مصرف کنندها است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که اکنون ممکن است یک انگیزه اقتصادی وجود داشته باشد که موجب جذب سیستم‌های خورشیدی تجاری و صنعتی در چین شود.

“جینیو یان”(Jinyue Yan) مهندس شیمی “مؤسسه سلطنتی فناوری کی‌تی‌اچ”(KTH Royal Institute of Technology) و همکارانش طی این مطالعه کل هزینه‌های راه اندازی و اجرای سیستم‌های انرژی خورشیدی را در شهرهای چین تخمین زدند و این هزینه‌ها را با قیمت برق تورین برقی در سطح شهر مقایسه کردند.

محققان همچنین قیمت برق خورشیدی را در مقیاس تورین برقی تخمین زدند و اطلاعات به دست آمده را با آن‌هایی که از نیروگاه‌های زغال سنگ جمع آوری کرده بودند، مقایسه کردند.

پژوهشگران این مطالعه گفتند: در سال‌های اخیر ، چین نه تنها به یک تولید کننده بزرگ بلکه به یک بازار بزرگ برای فتوولتاییک خورشیدی نیز تبدیل شده است.

فتوولتاییک (Photovoltaics) یا به اختصار PV، یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی است. در این روش با بکارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود. سلول‌های خورشیدی از نوع نیمه رسانا هستند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آنها می‌گردد. می‌توان فتوولتایک را در دسته فناوری‌های انرژی‌های تجدید پذیر(نوشو) قرار داد.

طی این مطالعه پژوهشگران دریافتند که سیستم‌های انرژی خورشیدی تجاری و صنعتی مبتنی بر فتوولتاییک قادر به تولید برق با هزینه‌های کمتری هستند و این درحالی است که تورین‌های برقی ۳۴۴ شهر مقدماتی چینی را تأمین می‌کند. در بین این شهرها، شهرهای تبت، گانسو، مغولستان داخلی و هیلونگ‌جیانگ بهترین شرایط برابری شبکه را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

علاوه بر این به گفته پژوهشگران سیستم‌های برق تورین برقی نیز قادر به تولید برق با قیمت پایین‌تر از زغال سنگ در حدود ۲۲ درصد یا ۷۶ درصد شهرهای چین هستند.

  • منبع خبر : دیلی میل